Skip to content

liten IPRED1 runda

13 november, 2008

Vi, jag och Angelus Inferis, hade en liten diskussion över vår lunch tidigare idag.

Jag kan inte tänka mig att det finns så många som missat alla debatter om antipiratlagen/piratjägarlagen/fildelarjägarlagen, eller IPRED1 som den egentligen heter. Man behöver bara ta en titt på ett par bloggar så förstår man hur mycket det har diskuterats om det. Men det är hos Rick Falkvinge (pp) som man kan hitta det mesta. Det jag tänkte hitta på själv om det här är lite småtankar, lite fri tankegång.

Det första som jag kom att tänka på var: ”Hur i helvete kan man komma på en sådan lag?” Fildelning är så mycket mer än bara fildelning av filmer, musik, foton, program, spel och böcker. Jag fildelar varje dag, du fildelar varje dag, alla fildelar varje dag de är kopplade till ”the world wide web”. Även fast det finns en skillnad på den ”olagliga” och ”lagliga” fildelningen. Så nu ska vi ta en titt på den ”olagliga”.
Det senaste exemplet jag kan komma på är AC/DCs senaste skiva som läckte ut på nätet för att tre veckor efter releasen sälja dubbel-platina. Kan man dra något ur det här? Nja, inte riktigt. AC/DC är, har varit och kommer att vara, ett av rockens största. Det spelar ingen roll vad de släpper i och med att fansen kommer att spendera pengar på det senaste. Så det är ju inte på grund av fildelningen de sålde, istället skulle jag skriva: ”Även fast fildelningen gav fansen tillfälle att lyssna på skivan så köpte de den.”
Säger man den meningen så lyser det genast upp ett ljus i mitt huvud. AC/DC producerar fortfarande bra musik. De producerar fortfarande musik som tilltalar publiken och det är därför de säljer. Det är ju inte kostigt att 37 artister skriver på lagförslaget (synd att Stefan Sauk skulle ställa sig med idioterna, jag gillar ju fanskapet). Hälften av dessa har jag inte hört talas om och de jag har hört talas om producerar skit, inte undra på att de tror att fildelningen förstör deras affärer.
Det jag kan säga till alla upphovsmän är att skapa något bra, jobba för det ni vill sälja, jobba extra mycket och när det är klart tittar ni tillbaka och tänker, skulle jag köpa det här själv? Om svaret är ”Ja!”. Hoppas då att era instinkter har rätt, har de fel kan ni lika gärna byta karriär.

Det andra jag kom att tänk på var det här med skivbolag. Ett av de största bolagen, Sony, är det jag tänker på. Hela koncernen Sony har något utmärkt idiotiskt i sina skallar.
DRM-skyddet är det jag tänker på. Att skydda sina skivor från piratkopiering är nog det mest idiotiska de hittat på, i och med att de även håller på med MP3-spelare. Hela den paradoxen blir jobbigare att tänka på än Schrödingers katt.
Om Sony hade gjort rätt för sig så skulle de inte hålla på med MP3-spelare, över huvud taget. Kom inte och säg här att man faktiskt kan köpa enstaka låtar och hela album i MP3-format, det är inte det det handlar om. För i och med att de skapar sina spelare så gör de fildelningen mer attraktivt, så att de med hjälp av IPRED1 kan utpressa stackars fildelare som köpt deras produkter.
Någonstans försvann logiken: Är katten död eller levande? jag hittar inte ens lådan längre

Visst borde upphovsmän tjäna pengar på det de skapar. Jag köper deras produkter, hur immateriella de nu än är. För jag är, enligt många, dum i huvudet och principlös. Vilket är så fel det kan bli. För principer har jag (vilket automatiskt betyder att det inte finns så mycket i mitt huvud), och fildelningen är ett nytt medium för reklam och promoting. Med verktyg som Myspace och Piratebay kan man tjäna miljoner med, så länge man producerar något bra. För är det dåligt så är det klart att ingen vill ha skiten, och det produceras mer skit än diamanter i världen.
Alla kan sätta sig på dass, det är endast vissa som klarar av att använda en diamantugn.

Problemet med IPRED är att det inte är för artisternas bästa. Inte långsiktigt eller kortsiktigt.
Lite (kortsiktig) fakta: Efter införandet av en piratjägarlag i Finland så fortsätter folk fildela (om inte fuck for forest funnits så hade man kunnat använda FFF för ”Folk Fortsätter att Fildela”).
Lite (långsiktig) spekulation: Artisterna förlorar förtroendet. Det kommer inte vara många som vill köpa deras alster i och med att de inte kan ladda hem för att förlyssna.
Det är inte många skivor jag har hemma som jag inte har hört innan de inhandlades. Och fildelningen är ett perfekt verktyg för precis det: Att lyssna innan man köper. Det kommer alltid vara så för min del, för hör jag något bra, då är det klart att jag köper det.
Jag har sagt det innan och jag säger det igen: ”Grisen i säcken”.

Vad kommer jag fram till då? Jo, att Y, P och Ö är de tre bokstäver jag använder minst av alla på mitt tangentbord, att jag använder vänster hand mer när jag skriver med ett tangerntbord och att min katt är helt dum i huvudet, men inte dummare än vad hela IPRED1 är.

Kommentera

