Skip to content

fredagskärlek V46-08

14 november, 2008

Jag känner att denna fredag inte kommer bli så spretig som de tidigare varit. För idag kommer det handla väldigt mycket om IPRED, kloaker och rasism. Dagens mest intressanta ur min reader ska hittas och sållas, så att jag kan få en bra sammanhängande text.

Vi börjar väl med det tråkga, nämligen rasism och kloaker. Hur hänger detta ihop tänker ni nu (det gör i och för sig inte de flesta i och med att ni vet att det är sant)?
Jo, det verkar som att vi bloggare är rasister och att vi tillbringar vår tid i kloakerna när vi bloggar. Det tycker i alla fall Bo Rothstein. Det tråkiga med ett sådant uttalande är att det verkligen inte stämmer, men visst finns det något vi hatar mer än något annat. Finnar. Fy satan så tråkigt det är när man träffar på en. Finnar borde utrotas tills de helt och hållet slutar vara en plåga för hela världsbefolkningen. Låt mig ge ett exempel:
Man vaknar en helt vanlig morgon och går iväg till badumet. När man står där och borstar tänderna så får man syn på en. Finnjäveln bara sitterdär och glor på en med ett flin som skulle få Vilken Disneyskurk som helst att ge upp på grund av avundsjukan. Där, mitt på näsan så sitter fanskapet och gör livet surt för en.
När man sedan försöker göra något åt saken så gör det ont också. Det är något de uppfunnit under vinterkriget, en finne är en plåga för mycket. Speciellt om man inte ser den för att den gömmer sig bland skinkorna, nästan där solen inte skiner.

Så till den glada fredagen.

Det är synd att jag inte såg aktuellt live, så att jag istället fick dra mig till att titta vad Eva Dahlgren och Anna Troberg hade att säga om IPRED och fildelningen via nätet. Jag har nämligen inga kanaler på min lilla television längre. Äntligen har allt sådant skräp, förutom lapp-stasibidraget (det är ren otur att jag betalar TV-licens [en helt annan historia som jag antagligen kommer dra för er]), sagts upp.
Nå, vad tycker jag? Jo, jag reagerar som andra, Eva är ett fan av fildelning men hon tycker inte om det alls, Annas efternamn var felstavat och feluttalat och att de, för att citera Emma, ”trollade bort Anna”. Hon är ju såklart en författare. Spring föresten över till Emma och ta del av hennes IPRED-runda, jag ska ta del av godiset så fort jag trollat bort katten, hon kanske blir ett rovdjur.

Visst, namnet kan jag förstå. Namn är ju så svårt att stava till, speciellt mitt. Skulle jag uttala mitt efternamn så skulle det antagligen finnas femton olika stavningar på under en minut, om det nu skulle vara en tävling. Troberg *kontrollera stavning* är ju i och för sig ett mycket enklare namn att stava till än mitt, så det är bra att det inte var mig de ville prata med.
Föresten? Vad tycker ni om sanningen?

Och så en sak till, för det här är viktigt. Löneförhandlingarna tog slut idag. Vi fick som vi ville. Nu ska företaget bara räkna ihop de åtta månader av lön, OB, övertidsersättning och skiftformstilläg som de flesta anställda gått miste om. December månad är det beräknatt att vi får allt vi ska ha.
Jag känner dock dåliga vibbar. Jag tror att miniräknarna kommer att visa fel siffror (vi kommer få för lite ersättning [så var det förra året]) så att vi kommer få resterande pengar någon gång lagom till att nästa löneförhandlingar ska påbörjas.

Sist, men inte minst:
Med tanke på vad som skrivits idag så blir det svårt att välja ut en låt med något ur dagens tema. Men jag tror att den här kan fungera.

Japp, det är orginalet.

Nu är det dags för lite RnR för min del. Det ska gluttas på lite film ihop med lite smaklös öl.

No comments yet

Kommentera

