Skip to content

felaktiga myter

19 november, 2008

Ibland sitter man och tänker konstiga tankar. Ibland sitter man och tänker på vad det är för fel på en själv, om vad det är som gör en till en abnormalitet, om man ska lite på det vad experter säger. För enligt många så finns det risker, alldeles för många risker, med att jobba nätter.
Man blir osocial, kroppen får inte den sömn den behöver, immunförsvaret blir svagare och man går upp i vikt.
Det finns risker med att jobba nätter.

Att dricka kaffe är farligt om natten. Kroppen får i sig koffein som gör att man får en falsk känsla av att vara pigg och magen tar stryk i och med att kroppen behöver sova.
Det första stämmer inte på mig. Mitt kaffeintag är som störst om nätterna. Inte för att man kan kalla det man får här på jobbet för kaffe, inte ens när man väljer en extra stark dubbel espresso så liknar det något som jag skulle kalla kaffe. Kaffe ska vara starkt, det ska vara svart som natten och surt som livet, det ska banne mig kännas som att man behöver tre liter vatten för att kunna svälja en munfull. Men inte känner jag mig piggare av att dricka kaffe om natten, om något så blir jag tröttare och segare, det kan bero på kaffet eller så kan det bero på att jag måste gå en bit för att få kaffe.
Det andra är nästan självklart. Kaffe är inte bra för magen när man nu än dricker det, ökad risk för magsår har jag hört att man får.

Man ska inte äta mat när man jobbar nätter, det sätter magen i arbete när den egentligen ska få sin nattliga sömn. Resultatet: Man går upp i vikt och magen tar stryk.
Med mat menas med den svårsmälta maten. Stekt potatis med fläskkarré, brunsås och lingonsylt till exempel, eller revbenspjäll med pommes, bearnaisesås och äpplemos. Mat som man kan äta består av olika sorters sallader, fil med müsli eller yoghurt. Detta stämmer inte på mig. Jag kan slänga i mig vilken fet och svårsmält mat som helst utan att jag mått sämre för det. Inte har jag gått upp i vikt heller. Det kanske beror på alla promenader jag tar till kaffet.

Någonstans hörde jag att man inte skulle dricka så myclet vatten om natten heller.
Vilket jag tror är det mest idiotiska jag hört sen någon yttrade orden ”Nåja, vi har vackert väder i alla fall”. Efter kaffeintaget kommer vattenintaget för min del. Jag gillar vatten, det släcker törsten och fuktar halsen.
Och om man nu inte skulle få dricka vatten, varför skulle man då få äta olika sorters sallader?

Dygnsrytmen ändras så pass att man blir osocial.
Så värst osocial känner jag mig inte. Jag har en hällsosam relation med de flesta av mina vänner. Det finns ett par jag skulle vilja träffa lite oftare, men det har med deras ”måsten” att göra med. Nu jobbar jag i och för sig endast tre pass i veckan (36h & 36min / vecka) så jag har ju tid över att umgås med de jag vill.
Min dygnsrytm är det inget fel på. Jag har aldrig varit en morgonmänniska och det krävs mycket för att jag ska bli det också. Jag var ofta sen till skolan, och till mitt förra arbete (de veckor jag jobbade morgon/förmiddagspasset). Så har jag alltid haft svårt för att somna om kvällarna, det krävs åtskilliga kapitlar av en bok för att jag ska kunna somna innan två på natten.

Det medicinska då, hur mår kroppen enligt alla tester?
Nå, på min förra checkup som så hittade inga fel förutom andningen, men det har med rökning att göra. Bra kolesterolhalt, bra BMI, bra järnhalt och tillräckligt många röda blodkroppar och allt annat de ville ha svar på. Det är endast rökningen som var problemet, men det är självförvållat och har inget med arbetet att göra. Att jag lider av migrän och lite öronsus har inte det heller med arbetet att göra. Migränen kommer från fars sida av släkten och öronsuset på grund av all musik man lyckats lyssna på.

Det här är något jag snappat upp de senaste tre åren jag jobbat för det här stället. De stora riskerna med att vara vaken om nätterna och bla bla bla…
Det är inte undra på att jag inte tror att lite alkohol när man ammar skadar ett barn, eller att intagandet av kaffe skulle vara skadligt för ett foster.
För att citera en väns kille när hon var gravid:
Nej, älskling! Du får inte dricka kaffe nu.” ”Nej, inte cola! Det är farligt för barnet.”
Inte har det blivit bättre av att ungen kröp ut heller:
Nej! du får inte dricka öl.” ”Nej! vin är inte OK.”
Skrämseltaktiker används överallt. Det senaste är påväg att förstöra kulturvärlden.

Jag tror jag spyr snart, och det är inte på grund av att jag jobbar nätter.

(tack till Joshua_Tree som fick mig att skriva detta)

3 kommentarer leave one →
  1. 19 november, 2008 19:33

    Kaffe är guld på natten för oss dagfolk om vi har ett nattskift. men dock ska kaffedrickandet upphöra minst 4 h innan man ska sova. För att man ska kunna sova. Lugnt, menar jag.
    Tung mat gör en sömnig. Lätt mat gör att man blir hungrig fortare, gör av med mer energi och blir trött. Och så sover jag oroligt av tung mat på kvällen.
    Man ska inte dricka mycket vatten mot slutet av skiftet så man inte vaknar sedan när man gått hem och lagt sig för att man måste gå på toa.
    Dygnsrytmen ändras så man blir konstig social. t.ex. glömmer bort vilken tid på dygnet det är och tappar bort dagar.
    Medicinskt. Utmattad fysiskt och framför allt psykiskt.
    Och på tal om dina andningsbesvär, fick du mitt SMS? och varför svarar du inte i telefon, ungjävel?

  2. 19 november, 2008 23:13

    Jag tycker inte att något av det där stämmer på mig. Jag sover så gott även fast jag precis druckit kaffe.
    Det är inte ofta som mat gör mig sömnig, det beror helt och hållet hur länge jag varit vaken
    Det sista jag gör när jag går från jobbet är att ta ett glas vatten, för att det är så gott.
    Och det värsta med årstider ar att man aldrig har koll på vilken tid det är på dygnet.
    Kanske det är jag som är fel eller så är det du som är vek.

    Jag har hört telefonen ringa och pipa hela dagen men inte brytt mig om att röra mig mot hallen för att hämta den. Orka röra sig från varma täcket till kalla ”intetäcket”.

  3. 20 november, 2008 9:21

    Det är nog jag som inte klarar av extrema skift, ja.

    Intetäcke. Gulligt.

Kommentera

