Skip to content

promoting på nätet

21 november, 2008

Lite konstigt är det idag. Jag har inget annat att skriva om förutom IPRED. Så varför inte göra det då?

Det senaste som slog mig när jag tänkte om IPRED var något om TV, jag tror det var något om SVT till och med. Egentligen tänkte jag på det man, enligt lag, måste betala för att äga en TV-mottagare.

Det är en ren slump att jag betalar avgiften. Det var ren otur med att pejlaren kom och knackade på hos oss veckan innan vi skulle flytta. Och vad såg man från ytterdörren om inte TVn, i full gång att visa något konstigt program. Det sura är att om jag hade haft igång DVD-spelaren på åtminstånde standbyläge så hade jag sluppit avgiften. Det var något konstigt med SCART-ingångarna och med DVD-spelaren, det vart någon sorts ovverride så att TVn inte tog emot signaler från antenn-ingången. 1337 hax0r FTW!

Var var jag nu, jovisst ja. Den fria kulturen, de reklamfria kanalerna och TV-avgiften. Personligt så ogillar jag metoderna som Radiotjänsten (eller: lapp-stasi) använder. Avlyssning av de frekvenser som SVTs gratiskanaler använder och, i vissa fall, titta igenom fönster för att se om ett ickebetalande hushåll äger en TV. Om det då ger utslag eller om de krypit klart i buskarna så knackar ed på och påpekar att ”Du har visst en TV. Varför betalar du inte?”
I de fallen har man inga andra val än två:

  1. Gå till TVn med ett valfritt tillhygge och minimera den till småskrot och glassplitter.
  2. Skriva under licensavtalet.

Blånekar man så är man ett telefonsamtal från dagsböter och en preskriptionstid på två hela år.

Nåja, nu är väl inte det så farligt mycket pengar om man tänker efter, men det är ändå lite över två lök från årskassan som man kan använda till att köpa annan kultur. Det jag försöker få fram är att vissa av metoderna som lapp-stasi använder för att få reda på om någon har en TV gillar jag inte. Att krypa runt i buskarna och kika in genom fönster är en kränkning mot det personliga integriteten.

Nu kommer vi ha samma problem vad som gäller med FRA vid nästa års början. Och slår man ihop FRA med IPRED så kommer det jagas, åh vad det kommer jagas, folk till höger och vänster. Ingen kommer gå säker från något håll. Hur laglydig och rentvättad man nu än är. För med FRAs kränkning mot den personliga integriteten är något så fruktansvärt. Och maffiametoderna som IPRED öppnar för är inte bättre de heller.

Hade man tänkt rätt så skulle FRA inte ens ha kommit på tal. Och tänker man rätt nu så bör kreatörerna inte vända ett vapen mot fildelningen utan använda fildelningen som ett vapen.
Personligen har jag haft mer nytta av fildelningen än av något annat när jag har fått tips om något. Är det bra så köper jag det, för att artisterna som jag gillar ska få sina pengar. För så mycket människa är jag att jag vill ha betalt för mitt arbete.
Det är därför jag inte använder konstiga argument såsom: ”Men de är ju redan miljonärer” eller ”De har ju redan pengar så det räcker” för det är inte det det handlar om. Det handlar om promoting, likt promotingen vissa bolag använder YouTube som.

Själv är jag en av de som försöker ta del av så mycket som möjligt av en artist innan jag spenderar pengar på det. Jag har lärt mig att inte köpa grisen i säcken efter ett x antal album man köpt i tron att det skulle finnas fler än en den bra låten man hört sedan tidigare. Jag har inte råd att köpa allt, det har ingen annan heller för den delen. Men det som är bra enligt mig hamnar förr eller senare i min skivsamling.

Nu ska jag sätta mig i lugnt och ro här på arbetet och fortsätta läsa lite i Neil Gaimans ‘The graveyard book’ som han promotat med första kapitlet av ljudboken gratis och med hjälp av sin transparenta nät-logg.
Att han sen har både ‘a study in emerald‘ och ‘american gods‘ ute gratis på nätet gör honom till en av de stora författarna som använder sig av fildelningen på rätt sätt. Tummen upp till Harper Collins som vet vad riktig promoting är för något.

Det trevliga är att det finns ett annat gäng som förstått hur man tjänar pengar i denna nya tid.

Tänk om fler skulle lära sig det.

No comments yet

Kommentera

