Skip to content

coraline

24 november, 2008

När man nu på under en vecka lyckats läsa ut ”The Graveyard Book” så tar jag tag i nästa projekt. Eftersom jag längtar efter nästa filmatisering av ett Neil Gaiman-verk så blir det såklart att läsa om ”Coraline”. Jag borde egentligen läsa om ”Twilight” av Stephanie Meyer, som har filmpremiär i december, men i och med att jag inte äger en kopia eller inte orkar ta mig till biblioteket så blir det det näst bästa.

Jo, Coraline blir alltså film, det har varit på gång en bra stund men stoppats på grund av författarstrejken och återupptagits efter strejken, och den släpps på bio (tror jag) nästa år runt februari-april i Sverige. För regin står Henry Selick för, han har tidigare regisserat ”The Nightmare before Christmas” och ett antal andra småfilmer i samma stil. Så det är ju inte förvånande att Coraline får ett liknande utseende som hans tidigare filmer, vilket bara är ett stort plus för hur Coraline är som bok.

Lite ”Alice i Underlandet” möter ”Narnia” skulle man kunna beskriva det som. En bra upptakt inför Tim Burtons Alice, vilken man i och för sig får vänta på över ett år för att se efter man sett Coraline. Men, va fan, en bra tanke är det i alla fall.

No comments yet

Kommentera

