Skip to content

spotify

28 november, 2008
tags: ,

Jag har nu lekt en liten stund med Spotify, Mymlans favoritapp till datorn, om man ser ur ett musikperspektiv.
För er som inte vet:

Spotify är ett program för streamad musik. Mer än så behöver man inte veta.

Det man däremot behöver veta är att det finns en hejdundrans massa låtar att lyssna på . Jag har hittat nästan allt jag letat efter hittils. Nu har jag i och för sig varit väldigt snäll, med mina mått mätt, och valt ett urval band från hur kända de är och endast metal i de flesta former, hittills, listan (för er med spotify) kommer att byggas på. För hur jag än ser på det så är spotify ett bra verktyg och så kommer jag betala, för tillfället är det gratis för min del, för att slippa all reklam mellan låtar. Jag fick en liten invit från spotifygänget, helt oannonserat. Något bra måste jag ha gjort.

spotify01

Men tillbaka till programmet: Att det streamas musik är bra, det sparar diskutrymme, frågan är hur snabb uppkoppling man behöver, inget jag lider av med en 8/0,8Mb med fem datorer som vardagssurfar och allt annat man kan hitta på på nätet.
Om kvalitén på ljudet finns mer att önska, men det är godkänt med tanke på att de flesta sitter med sina mp3or och datorhögtalare. Och det spotify antagligen kommer användas här hemma är till för fester och provlyssning för det mesta. En och annan lista kommer byggas upp så att folk kan ta del av min musiksmak. Den första listan är påbörjad och jag har hittat ett par band, de flesta i doom genren, som itne finns eller endast har en till tre låtar som man kan hitta. men annars är det imponerande med hela databasen.
Jag trodde, till exempel, inte att jag skulle hitta något med Apulanta och fick mig en överraskning när det näst senaste albumet listades upp. Så ett album av tolv, kan tyckas att det är lite, men alla utom två är skrivna för finsktalande publik (ska tilläggas att det inte är ett engelskspråkigt album som finns på spotify).
doom-träsket är däremot under all kritik, tyvärr. Ta till exempel Black Sabbath, vilket man tycker borde ha det mesta. Men icke sa nicke, här satsas det på Ronnie James Dio-åren, ett fåtal låtar går att hitta med Ozzy i spetsen och inga (vad jag ser) med resterande sångare.

Men i det stora hela så är jag riktigt imponerad över spotify, och i sinom tid så kan jag tänka mig att databasen kommer vara mer komplett än inkomplett. Man kan ju alltid hoppas. Så slipper jag ladda ner musik jag provlyssnar, det skulle göra mina inköp smidigare, och vem vill inte ha det?

Vågar man lägga in favoritlåten på mymlans lista tro, jag har ju fler än en? Fast, jag fick ju inte en inviten av mymlan.

3 kommentarer leave one →
  1. 29 november, 2008 16:38

    Klart du ska lägga in låten! Den listan är öppen för alla!

  2. 29 november, 2008 16:38

    Eller låtarna för den delen.

  3. 29 november, 2008 18:49

    Då gör jag det. Vi får se hur många det blir.

Kommentera

