Skip to content

”det är för att de är så kommersiella!”

2 december, 2008

Ibland (läs: ofta) får jag konstiga kommentarer om min musiksmak. För alla hårdrockare gillar ju Metallica,m men! Så är det ju inte riktigt. Ibland får jag (när jag sagt att jag inte gillar skiten), innan man själv hunnit säga varför (eller brytt sig om att förklara) det är så, kommentaren: ”Du gillar dem inte för att de är så kommersiella och populära!” Det är då jag inombords börjar skratta och utombords blir lite sur. För så är det ju inte, och här tänkte jag komma med en förklaring varför Metallica, i mitt tycke, är ett av de sämsta hårdrocksband som finns, av de kommersiella vill säga.

För visst gillar jag kommersiell hårdrock. Iron Maiden för att nämna ett exempel och Marilyn Manson för att nämna ett annat. Och det är det som får mig att undra varför många får för sig att det är just på grund av att de är populära som folk verkar tro att jag inte gillar Metallica.
Nej, det är ju faktiskt så att jag ogillar Metallica på grund av att de inte kan göra musik. Maken till omusikaliska, även fast de är klassiskt skolade, personer har jag aldrig hört i mitt liv. Nej, Jag gillar inte ”Master of puppets” eller ”…And justice for all”. Jag tycker att ”The Black Album” inte är värt att nämnas som ett av hårdrockens största skivor eller att ”S&M” ska hyllas som Liveshow. Det är på grund av att jag inte klarar av att höra det de kallar för musik. Lite udda, jag vet, men så är det.
Jag har flera gånger i mitt liv försökt lära mig själv att tycka om det de gör, men utan några lyckade försök, om något så har jag endast börjat ogilla musiken ännu mer. Nej, det har inte med något från skolan att göra heller.

De flesta skolor hade tre gäng hårdrockare. En för Metallica, en för Iron Maiden och en för Guns n’ Roses. Jag hörde inte till något av de där facken i och med att jag inte lyssnade på hårdrock när de tre gängen sprang runt och kastade glåpord över varandra. På grund av detta så slängde skolan in en regel att man inte fick ha deras bandtröjor på sig under skoltid med motiveringen: ”de ser så läskiga ut!” (Inte ett internat, bara en odemokratisk svenskfinsk skola [ok, nästan ett internat]).
Jag lyssnade knappt på musik när jag gick i grundskolan och jag tror att det första jag riktigt fastnade för var de halvt drogliberala Simon and Garfunkel (någon gång under mellan/hög), till att flytta över till HIM och därifrån till den mycket hårdare varianten. Jag började gilla Sabbath, Maiden och GnR. Marilyn Manson och Stratovarius var inte långt efter.
I gymnasiet lyssnade jag på en klasskamrats indie-hardcoreband och tyckte att det lät riktigt bra för att endast vare ett band i ett garage, skrik och gap ihop med skönsång fungerade, även fast jag inte riktigt gillade skriket så mycket. Jag började inte gilla growl och liknande förens 2007. Men det är ju så det brukar gå till. Man letar efter extremare och extremare varianter tills man hittat det man gillar mest, utan att behöva sluta gilla det tidigare. Jag tycker ju fortfarande att HIM är det bästa som någonsin hänt.

Apocalyptica, enter sandman

Men jag gillade aldrig Metallica, och började aldrig göra det heller. Anledningen till det är att jag inte tycker att de kan göra musik. Den enda som är värd att nämnas i det bandet är trummisen (Lars Ulrich), han gör alltid ett strålande intryck och man hör direkt om någon trummis är inspirerad av hans sätt att spela. Ta det svenska Mustasch som exempel. Lyssna på en Metallicalåt och en Mustaschlåt och jämför batteristerna så förstår ni vad jag menar.
”Men, Hetfield då? Han är ju grym!” Nja, jag gillar inte Hetfields stämma, enligt mig så ska han inte stå på en scen och sjunga alls. Jag har alltid sagt att om Hetfield håller käften så blir bandet tio gånger bättre. Musiken är helt underbar, mest på grund av trumspelet, och sången förstör det mesta. Här har ni anledningen till varför jag tycker så: Han har ingen känsla, ingen själ i sången, det låter inte som att han menar det han säger och därför blir det bara en platt, ojäst vetedeg av det hela.
”Men Ozzy då? Du kan inte mena att han har mer känsla än Hetfield?” Nej, det har jag aldrig påstått. Ozzy låter som en robot. Och det är det är just den metalliska rösten han har som gör honom till honom. Dessutom så kan han låta som att han har mycket mer känsla än man tror. ”mama, I’m coming home”(solo) och ”changes”(sabbath [inte duetten med dottern]) för att nämna två solklara. Men han har fortfarande kvar rösten som på något sätt verkar få sin början i ett metallrör. Dessutom så försöker Ozzy inte vara något annat än det han är, vilket jag får ett intryck av att Hetfield försöker.

Ta nu inte det här på fel sätt. Jag är fortfarande imponerad över varumärket Metallica, och det är där jag håller med de flesta hårdrockare. Metallica är ett av de största hårdrocksband som vandrat denna jord, det kan endast de ändra på, vilket jag fått intryck över att de börjat göra sedan ”ReLoad”(1997). Jag är djupt imponerad över hur de lyckats växa sig så stora som de är.
Det är klart att jag är glad över att Metallica finns. För utan bandet så skulle inte hårdrocken sett ut så som den gör idag, det är jag helt övertygad om.

Thin Lizzy, whisky in the jar

Jag brukar skämtsamt säga: ”Det enda bra som Metallica gjort är ‘Whisky in the jar’ för att det inte är deras låt.” Men det stämmer inte riktigt. Det finns ett par enstaka låtar jag kan lyssna på. När jag är full, inte vet vad jag gör och hamnar i ett stadie då jag inte är mig själv.

http://uk.youtube.com/results?search_query=metallicatv+unforgiven+II&search_type=&aq=f&ytsession=lxjIyiYFvqgJMsUbbFMPg6MgUiqHG-sNZI7LJpkS21VCU-wqBK6KfPnULXjGkg-urwGlW12nYu8-Lugn6JJZH7VwQhcU53yJU7dl1ll77UusCmBavyhba8IFartVH5WizFrlZwC8kiASMhJ2DiHIm0bvgWCWAaiPgaPyBl2wAakSaROurfN07Wbrev61kGTDOmeR0Zo1qtPLXjoX2DXND6gavhvlpUKTCGcfN-mI8aXTT5sWqs_QYVlxBqEqz8kVKLEkNosWIF5pwNAjJXiEpVvVhwFB_OoHMccV3o_lKP0

YouTube – metallicatv unforgiven II via kwout

Jo, de finns de som tror att jag inte gillar Metallica för att de är så anti mot allt som har med fildelning att göra. De var nog de som var mest emot Napster när det var populärt och nu har de vänt sig om för att visa ryggarna mot spotify. Visst, jag kan tycka att det är helt fel och idiotiskt, men det är inte heller anledningen till att jag ogillar musiken. Jag skiter nämligen i vad en artist tycker. Gillar jag musiken så gillar jag musiken, så enkelt är det. Visst, andra kanske börjar bojkotta artister som är emot fildelning, men jag fungerar inte så. Jag skulle nämligen sakna att inte lyssna på KISS eller Nationalteatern.
Det jag undrar över är: I vilket land ska man bo för att kunna ta del av MetallicaTV på youtube?

Jag måste bara tillägga att det finns ett tillfälle då jag verkligen njutit av att lyssna på Metallica. Och det var när jag och Skräcken var på HiFi-klubben i Linköping för att provlyssna ett stereosystem i deras provrum. Och om det ska kosta mig över 300 lök för att tycka att det går att lyssna på Metallica så är jag hellre utan.

No comments yet

Kommentera

