Skip to content

fredagskärlek V49-08

6 december, 2008

Då var det dags, med Marilyn Mansons (upptäckt via ”oldschoolfildelning” DVS: Låna skiva, bränna skiva, lyssna skiva & köpa orginalskiva) album ‘Holy Wood’ i öronen denna dag. Och det första jag vill säga är:
Camilla Lindberg* (FP), jag älskar dig (precis som HAX)! Hur härligt är det inte med en motion om att krögarna själva ska få bestämma om kunderna får (eller inte) ta fram en cigg!

För att gå vidare efter denna kärleksförklaring så måste jag först ta tid på hur länge jag klarar av att hålla andan. För det kommer behövas. För det första så lugnar det ner mig, inte lika mycket som rökning, och för det andra så känns det mindre meningslöst än allt annat som finns att skriva om. Nej, nu ljög jag, för den nya formen av IPRED är lika idiotisk som sexköpslagen. Och någon som bjuder på länkar om ämnet är herr teflonminne himself.
Jag har nämligen för mig att man inte för köpa sex men att man får sälja och med den lagen så har väl inte sexköp blivit minde vanligt. Som jag förstått det så drivs den mer i den mörka sidan av samhället. Den del där man måste gömma sig, där man blir mer utsatt för våldsbrott och liknande. För visst finns det de som inte har något emot att sälja sex, Isabella Lund till exempel (vart har hon tagit vägen föresten, någon som vet?).
Det är lätt att säga: ”Är det ena lagligt så ska det andra också vara lagligt!” Men riktigt så enkelt är det ju faktiskt inte, för man kan ju vända på argumentet så att man till slut inte vet vad som är in, ut, upp eller ner. Däremot kan man säga att, utan uppladdning ingen nerladdning. Och om nerladding kommer fortsätta vara lagligt så kommer den inte dö ut vilket gör att alla som delar med sig av filerna andra vill ha blir sexköpare och alla andra blir andra horor.
Jag tror att det är bäst att jag slutar jämföra IPRED2 med sexköpslagen. Jag vill ju inte ha arga kommentarer om att det FAKTISKT är ”äckligt, fult och förnedrande mot kvinnan”, när män också kan sälja sig själva. Jag har faktiskt inte förstått skillnaden mellan att ragga upp en tjej/kille för natten en fredagkväll för att knulla hela natten jämfört med att ta betala för en natt med en tjej/kille. Jag har inte förstått skillnaden mellan att hoppa i säng med någon efter att blivit bjuden på tre drinkar jämfört med att ta betalt av en tjej/kille för en natt. Kan någon förklara det för mig?

Jag börjar komma lite långt från IPRED-lagen. Därför slutar jag med svamlet om det efter jag kommenterat ett av nefs små förslag:

den första skulle heta typ “kulturkase” och där skulle man kunna meddela vilka kulturalster som man redan äger i form av böcker, lp-skivor, cd-skivor, dvd-filmer, vhs-filmer osv som man skulle kunna tänka sig att lägga i en och samma hög som sedan rent symboliskt skulle tändas på de 1 april om ipred implementeras. […]

ang. “kulturkase” så är ju frågan om man ens kan få tillstånd att tända en kase av det slaget ens om det sker på stora “kasedagen” 30 april, men det skulle kunna göras en uträkning på hur stor brasan skulle blivit om den faktiskt kom till stånd.

Böcker kanske. LP-, CD-, DVD-skivor och VHS-band är gjorda i plast vilket skulle skada mer än det hjälper. Alldeles för många giftiga gaser som råkar hamna i den kära luften som vi andas. Inte så lyckat. Tyvärr så skulle det inte bli samma effekt om det endast eldades böcker, tankarna går till Nazi-Tysklands påfund med deras ”kulturbrasa”. Men det skulle vara intressant att veta hur stor högen skulle bli utan att tända på.
Man kanske kan hyra in ett sådant där vägarbetsfordon som plattar till asfalt, jag orkar inte leta reda på vad det heter, och mosa allt. Undrar hur folk skulle reagera…
För fler förslag, vissa sämre andra bättre, surfa in till Emma.

Något annat är att det inte går att koppla ihop en IP med en person. Trådlösa nätverk är inte så svåra att bryta sig in i, även fast de är lösenordskyddade. WEP-nycklar, i och med att de är baserade på hexadecimala tal, är statiska och till det behöver man endast piiip, pluup och lite tålamod (minst 5 minuters) så är det löst.
WPA-nycklar tar inte lång tid det heller. Med två trådlösa nätverkskort, moooh och bäää, om lösenordet är baserat på ord eller teckenkombinationer man lagt upp förvald lista.**
En tanke: Hur var det med hackerattackerna för mindre än ett år sen?

För att tipsa om något helt annat så har kusinen lite att säga till om nya lärarutbildningen. I och med att jag har extremt svårt att följa med i just skolpolitik så håller jag mig ifrån diskussionen. Men för er som är intresserade så finns hans input >här<.

Lite roligt föresten. Idag (runt 03:00 [kunde inte sova]) hittade jag något intressant. Är du en riktigt Linuxnörd så får du inte missa att han som varit tveksam på bloggande så länge har börjat blogga. Japp! Linus Torvalds har en egen blogg där han bjuder på lite personligt och lite inblick i hans jobb och utvecklandet av linux.

Veckans video som kan passa in på något är:
Turbonegro, rendezvous with anus

*(för er som inte vet) Hon var den enda från högerblocket som vågade rösta nej till FRA. Allas vår hjälte.
**Dessa metoder kan ses som olagliga, men är designade för att man ska kunna se hur säkert sitt eget nät verkligen är och för att, om man slarvat bort nyckeln i ett fylleslag, man själv ska kunna komma in i sitt nät av någon outgrundlig anledning. Jag rekomenderar verkligen alla att prova på sitt eget nät för att se hur smart nyckel man har. Tyvärr så är ju inte alla det vilket öppnar för felaktiga anmälningar. WPA med stora och små bokstäver blandat med siffror och konstiga tecken är näst intill ointagbart (t.ex. m43kLSd%9s#AD). Det är alltså som med alla andra lösenord.
Och när man ändå håller på med att skydda sitt nät: Använd MAC-filtret på din jävla router!

No comments yet

Kommentera

