Skip to content

joint expedition

9 december, 2008

Jag har sedan i fredags börjat skriva samma inlägg ett tiotal gånger. Men det verkar som att det inte kommer komma fram några ord eller tankar över det rent självklara att krögare ska ha rätten att få välja om de ska eller inte ska ha en rökfri krog. Alla som tycker att krögarna inte har det valet utan att det är kunden som har rätt kan ställa sig utanför Bishops Arms och titta på menyn och leta reda på en maträtt åt vegetarianer, en maträtt åt veganer och en maträtt åt fruktarianer (hur fan stavar man till det?). Alla de som tycker att ”kunden har rätt” kan gå och gräva sig en grop någonstans i Sahara och kalla det för ”Dårbo” och starta sin egna lilla naiva värld där de tillsammans kan sitta och blänga på varje rökare som går förbi.
Varför maträtter då? Jo, det finns de som inte mår bra av att äta kött. De som formligen spyr, får rännsketa eller blir allmänt sura i buken. Javisst låter det otroligt! Men finns det laktointolleranta så finns det de som inte klarar av köttet. Så varför serverar de flesta Bishops Arms inte vegetarisk mat?

Nåja, det är deras val att inte servera vegetariskt. Och jag tror inte att någon vegetarian tycker det är något att vara sur över. Jag var det inte, när jag var vegetarian, för man hittar alltid något ställe som serverar vegetariskt. Därför är jag lite sur över att folk inte förstår argumentet ”Krögaren ska själv få bestämma över sin egen krog!” Vill krögaren ha rökning så ska krögaren få ha det, lika förbannat ska krögaren få ha det rökfritt om hen vill ha det.
Att säga att det här är fel är idiotiskt. Att säga att krögaren _måste_ ha rökfritt är som att en ickerökare kommer hem till en rökare och säger åt hennom att inte röka inomhus för att ickerökaren är ickerökare, om ni förstå vart jag vill komma med det. (Tack nef!)

Vi har haft lagen i över två år nu? Min logik säger att krögarna nu har förstått hur det är att ha en rökfri krog, tror ni, som är emot rök-krogar, att det inte kommer finnas en enda rökfri krog om det beslutas att krögarna ska få välja? Gör ni det så bevisar det endast hur naiva ni är och att ni tänker sämre än ett hjärndött får.

Oj, jag inser nu att jag visst hade något att säga till om på ämnet, kanske på ett lite väl hårt vis. För självklart så tycker jag att ickerökare inte är hjärndöda får, eller att de flesta inte tänker som sådana heller. Men att skriva det man tänker på brukar oftast bli lite ondskefullt. Men! Det är en del av den jag är, hård men jävligt rättvis. Jag har inga problem med att det finns rökfria krogar, för finns alternativet att jag får röka på en krog så kommer jag gå dit istället. Vilket borde vara det självklara för ickerökare också (fast tvärt emot mitt val [om ni inte förstår elementär logik)].

Jag trivs bättre i ett rökfullt rum än ett rum som stinker spyor, svett, en oändlig blandning av parfymer och spilld öl. Mina krogbesök har mer än halverats efter rökförbudet, sannolikheten att mina krogbesök kommer dubblas om det finns krogar där man får röka är väldigt höga. Vilket endast drabbar min ekonomi och min hälsa. Ingen annans!

Det här är i alla fall bättre än alternativet ”förbud!”, för förbud är alltid det sämsta alternativet.

6 kommentarer leave one →
  1. 9 december, 2008 22:18

    Ha! Det här var fanimig ditt bästa inlägg någonsin. Basta! 😀

  2. 9 december, 2008 22:25

    *känner mig lite naken*
    Tack!

  3. 9 december, 2008 23:13

    aku:
    Jävla bra inlägg mannen. Du vet var jag står redan men det är skönt att höra en annan vettig röst i världen nu när IPRED har en tendens att dränka allt.

  4. 10 december, 2008 3:31

    Tack så mycket. På samma sida står vi, och det är rätt så skönt att inte vara ensam.
    Debatten om Ipred dränker det mesta som du säger, och själv har jag svårt att fortsätta skriva om det när det finns så många bättre röster än den jag klarar av att frambringa till den frågan.

  5. Feströkare permalink
    17 december, 2008 21:57

    Rökförbudet suger!
    Bara det faktum att en rockstjärna inte längre kan sitta i sin loge och klia på gitarren med en cigg i mungipan är bevis nog.

  6. 22 december, 2008 22:17

    Jag skiter väl i rockstjärnan, så länge krögaren får bestämma om JAG får eller inte får röka i hans krog är jag nöjd.

Kommentera

