Skip to content

heltal och perioder

22 december, 2008

Det är inte första gången man hör att femtioöringen kanske ska avskaffas. Det är inte heller första gången man hör att tusenlappen är överflödig. Det är allstå inte första gången man hör talas om att återinföra tvåkronorsmyntet eller att tvåhundrakronorssedeln ska bli verklighet eller att tjugokronorssedeln ska bli ett mynt istället.

Det som däremot är första gången man hör är att man vill byta system på avrundning. Till vad?
Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt med att avrunda till närmsta heltal om en eventuell avskaffning av femtioöringen sker. Ska vi få ett lika konstigt system som britterna hade med sina pengar, om inte ännu konstigare. Det krävs att man är en robot om man ska lyckas hänga med på deras konstiga växlingar mellan de döda farthings, pennies, pences, shilling, floriner osv. Jag tycker nog att decimalsystemet fungerar gott och väl.

Och för att underlätta för alla ännu mer. Vi byter ut minuten till hundra sekunder samt timmen till hundra minuter, med andra ord: vi påbörjar vår tidsräkning med perioder istället för det urgamla (haha!) systemet.
Och så flyttar vi fram klockan en halvtimme i vår (istället för den sedvanliga timmen) så slipper vi leka med klockan, i all framtid.

Jag är alltså tillbaka lite smått nu. Ni som saknat mig kan andas ut lugnt, jag är inte död. Däremot är jag utvilad.

Update: mitt finger vart lite ”triggerhappy”

No comments yet

Kommentera

