Skip to content

…och så var det dagen

30 december, 2008

Såja!
Julfirandet är över, resorna gjorda och sista arbetspasset för detta år är lite över halvvägs avklarat (struligt som vanligt, om någon undrar). Men det här handlar inte om hur jag firade jul. För på något sätt borde det kommit fram att jag firade min jul i Östersund och Stockholm. Det här handlar om något annat, nämligen firandet av det nya året.

Jag har ett lite udda förhållande till nyårsfiranden. Jag har gått igenom allt mellan att fira aftonen i Finland där jag krossat ett finger, Göteborg där jag blivit magsjuk, Motala där jag blivit stupfull och Vadstena där man bara suttit hemma och förundrats över hur hunden älskat nyårsraketer.
Jag har gått igenom nyktra, halvnyktra, halvfulla och stupade nyår. Förra året (läs: detta år) var jag först med att ta ett dopp, detta år blir det av att grilla lite hjort, dricka öl, basta, bada och bjuda på wirre och kanske lite minttu.
Ja, ni läste rätt: Grilla och Bada. I år (läs: nästa år) blir jag först med att ta mig ett dopp igen, ihop med ett par goda vänner såklart.

Några nyårsraketer blir det inte av, sådana är inget för mig. Jag nöjer mig med att se på när halva staden spränger iväg de tusentals kronor de lagt ner på sådana saker. Enligt mig så är det helt onödigt att betala för skiten när de delar med sig av det, och så ser det bättre ut om man står en kilometer ifrån stället där de skickar upp sakerna.
Man ser hela härligheten, det blir inte bara ett stort sken av saker man inte kan följa med blicken i och med att man precis efter smällen ligger på marken i ett hopplöst epilepsianfall följt av århundradets tinnitus.
Alla har ju sin smak. Jag föredrar att inte lägga ner pengar på något som potentiellt förvärrar min hörsel, ser till att jag inte har valet att inte skaffa mig körkort (epileptiker får inte skaffa sig körkort) och gör mig handikappad (OBS: potentiellt).

Jag kommer även här in på det individuella valet. Jag skrev det individuella valet när jag skrev om fettisdagar och rökning. Jag är för det individuella valet. Alltid, och jag vill ha valet att avstå något, jag vill inte bli påtvingad att inte kunna välja, varav jag väljer att INTE införskaffa mig raketer. Jag gör valet att inte portförbjuda raketer, ta gärna med er, jag kommer ställa mig så långt borta från skiten som möjligt, inte för att jag rädd för dem, utan för att jag gör valet att inte hålla mig i närheten av sådana på grund av risken att jag blir anfallen av migrän. Det är inte en idealstart på ett nytt år. Eller vad säger ni..?

Var var jag? Det skulle ju inte handla om raketer det här, det skulle handla om nyårsfirandet.
Var kommer grillningen in någonstans? Jo, det är ju så att en god vän har fått tag på lite hjortkött, och vad passar inte bättre än att grilla för sista gången detta år? Jag har grillkol, jag har tändvätska och jag har en grill. Hur svårt kan det vara?
Badet då? Ptja, jag gjorde det förra året, varför inte göra det igen? Nu är det ju inte så att jag kommer på hux flux att jag ska slänga av mig alla kläder och hoppar i plurret bara sådär. Det finns en underbar planering bakom det hela, och det är där bastun kommer in. Basta medan jag dricker öl för att få upp modet lite, röra mig iväg till trappan som leder ner till Motala Ström och hoppa i det iskalla vattnet.
”Men! Du kan ju får hjärtstillestånd och dö!” Jovisst, det är en kalkulerad risk. Du kan ju spränga ihjäl dig med hjälp av en raket som inte avfyrats, när du väntat den tid som behövs och gått iväg till den för att lägga den i säkerhet. (Vi höjer ett glas för honom detta år också, precis som han hade velat.) Är det en av dina kalkulerade risker? Annars kan du ju råka halka på det blöta golvet som blir efter att du diskat och spätta sönder din halspulsåder med en nydiskad gaffel och dö. Är det en av dina kalkylerade risker?
Det enda stället du är säker är i en madrasserad cell där du får äta näringsrik soppa resten ur papperstallrikar med hjälp av en plastsked. Likförbannat finns det risk att du kommer gå en onaturlig död till mötes.

Jag väljer att leva istället för att oroa mig, helt enligt mitt individuella val.

No comments yet

Kommentera

