Skip to content

arrr, mat’y!

14 januari, 2009

Dags för mig att påbörja inlärning av Piratengelskan. Om en månad (plus fem dagar) ska jag hinna med ett flyg. Dublin ska göras osäkert.

Frågan som de flesta ställer sig är: ”Varför åker man till det kalla och regniga Irland en tid då det med största möjliga sannokihet är bättre väder på Azorerna eller Thailand?”

Det korta svaret är som följer: ”Guinness, whiskey, fest och Phil Lynott.”
Det långa svaret är lite mer komplicerat.

Jag och kusinen hade planer på att ta lite ledig tid i vår för en liten rundresa i Asien, en klassisk Asienresa med andra ord med ett litet plus på att avsluta resan med lite Australien. Nu vart det istället så att jag sparar inför flytt till vårt västra grannland och han är student. Planerna lades på is och glömdes bort. När han fick sig en inbjudan att fira ett av hans vänners födelsedag så tyckte han: ”Visst! Varför inte.”
Problemet är som följer: Hon fyller tjugofem (inte problemet!) och hon hade bestämt att hon skulle fira dagen i Dublin över en helg (problemet). De som ville fira den med henne var hjärtligt välkomna, det kostar ju inte ”så” mycket med flyg och vandrarhem. Och visst gör det inte det.
Tidpunkten för inbjudan kom med perfekt timing, jag var nämligen i Göteborg den helgen. Så kusinen tyckte att jag kunde följa med honom. Jag är inte den som är den, så visst! Varför inte? Asienresan har bytts ut mot folk som kan ”Engelska”, antagligen kommer jag förstå folket där borta ungefär lika bra som en fluga förstår varför han ses som en plåga när man ligger och solar och han suger i sig svettet man producerar. Dialekten blir det svårt med, men det kommer itne vara några problem då man en gång i tiden lyckats konversera med en flygande tiger som inte var någon mästare på att citera Shakespeare.

Det finns vissa problem, jag vet inte om jag vågar ta med mig Hinata (min laptop) på resan. Det är RyanAir och ett ”mixed dorm” med fyra bäddar vi pratar om. Risken för att min kära ägodel med världens sämst presterande batteri försvinner. Det finns i och för sig ingen risk att datorn beslagtas av tullen, om nu inte Linux är olagligt att ta med sig i landet.
Hinata skulle trivas tror jag, men hur ser el-uttagen ut i Irland? Är det två eller tre hål i väggen som gäller? Är det runda hål eller platta hål? Är det till och med så att det inte finns el i Irland? Frågorna är många och svaren är att Irland har el som kommer ur tre platta hål i väggen.

Hur som helst, jag ska öva på Piratengelskan… NEJ!! Visst, ja!! det är ju i Skottland de pratar som pirater. Nu måste mina planer ändras. Hur ska jag lära mig en dialekt jag inte ens hört talas om? I’m in deep shit!

2 kommentarer leave one →
  1. 14 januari, 2009 11:18

    dont worri, ett par snabba ale´s och du kommer att snacka som en inföding.

    glöm inte paraply bara 🙂

    • 15 januari, 2009 12:36

      Haha! Jag gillar hur du tänker. Rådet ska följas till punkt och pricka, experiment skall göras med lager och stout också. En och annan Tullamore kanske följer med av bara farten. Så ska vi se om mjölk egentligen är så farligt som det låter.

Kommentera

