Skip to content

nokia+securitas=övervakning

19 januari, 2009

Åt vilket håll man än vänder sig så är det populärt med övervakning. Jag tycker det räkte med radhusmorsor som sitter bakom gardinerna i köket och spanar ut på gatan för att försöka få en liten glimt över vad det egentligen är som grannarna slängt på grillen. Eller hur grönt gräset är som grannarna håller på och krattar upp för att de, till skillnad från sig själv, inte har en gräsklippare med uppsamlare. Jag tycker det var nog.

Att vi nu landat i året 1984, och inte 2009 som de flesta tror, så verkar det komma en bekymrande sak från ett av mina livskamrater, Nokia.

Nokia har startat ett sammarbete med Securitas för att utveckla tjänsten ”Safe-2-Go” till mobiltelefoner med inbyggd GPS. Det är tre av delarna till tjänsten som jag reagerar på. Ett av dessa kallas ”zone”. Den går ut på att man programmerar in zoner på nallen (till exempel: skolan), när sedan nallen kommer in/går ur zonen så skickas det ett SMS till valfri nalle. Många föräldrars önskedröm har slagit in! Nu kan de föräldrar med kontrollbehov se om ungen verkligen är på skolan eller om hen skolkar. Undrar hur mycket barnen lär sig om tillit?
Med hjälp av delen ”find” kan man leta reda på var en person befinner sig och delen ”friends” ger en överblicksbild över var ”vännerna” finns.

Så, med hjälp av ”zone”  och ”find” kan en förälder som inte kan visa att hen litar på sitt barn på ett enkelt sätt få reda på om barnet skolkar och var barnet nu befinner sig om denna skolkar. Det, såklart, om föräldrarna har råd att punga ut pengarna som behövs för att kunna ha en nalle med GPS till ungen. Och visst, man kan stänga av funktionen, men det skulle inte förvåna mig om det går att lösenordsskydda fanskapet så att endast den med lösenordet kan göra det. Som ett litet ”Parental Control” som är så poppis med det mesta nuförtiden.

Nåja, det finns ju bra saker med tjänsten (som bara kommer kosta rund femtiolappen per månad), faktist det enda vettiga för att vara brutalt ärlig, nämligen delen ”assist”.
Med hjälp av ”en knapptryckning”  blir man kopplad till Securitas larmcentral där de kan se vem ded är som larmar, var man är när man larmar, vilka anhöriga som ska behöver kontaktas och kan göra beslutet om vad det är som ska skickas iväg för att kontrollera vad som har hänt. Smidigt om man lider av dåligt hjärta och är ute på promenad med telefonen och plötsligt känner att: ”Fan! Det här var ju inte bra, jag behöver en ambulans. Och just ja, någon måste meddela katten att maten blir lite försenad ikväll.”

En sak är i alla fall säkert: Skulle jag skaffa mig det där så kommer alla jag känner få sig ett SMS när jag går in på systembolaget och den lokala pubben och favoritpizzerian. Undrar hur många som vill veta av mig efter det?

Hur som helst. Jag vill ändå ha en Nokia N97a. Det är så smidigt att skriva med QWERTY-system och jag saknar fortfarande en av mina mina gamla som hade just det.

2 kommentarer leave one →
  1. Serefina permalink
    20 januari, 2009 9:51

    Kan vara en bra tjänst för vuxna som litar på deras barn men inte andra vuxna

    • 20 januari, 2009 23:21

      Alla vet att nallen finns där och det första man gör är att stänga av den helt och hållet, vilket gör att denna funktion inte hjälper ett dugg.

Kommentera

