Skip to content

crunchyroll

21 januari, 2009

jag har tidigare tipsat om veoh.com när det gäller hela animeserier streamat över nätet. Men det är ju fortfarande så attt det inte är en laglig tjänst. Eller, som man egentligen säger, bryter mot amerikanska licens lagar.

Det de flesta itne vet är at när man laddar hem anime så gör man egentligen så som det är meningen att det ska gå till. det finns så mycket av den varan i Japan att det inte finns en möjlighet att tjäna några pengar på att licensera serier i det landet. Det som säljer är fanprylar såsom små dockor och liknande. Ungefär som en artist säljer bandtröjor och afficher isället för skivor.

Så, när man laddar hem anime så begår man egenligen inte ett brott gentemot usprungsidén, utan mot de företag som jobbar med att licensera verken, oftast amerikanska. Därför står man alltid inför ett problem när man, som jag, är intresserad av dessa serier. Amerikalicensen dödar fanöversättningar (fansubs).
Fansubs är, snabbt beskrivet, personer som gillar serien och släpper textade versioner på nätet. Det är alltså grupper av människor som spenderar sina vardagar till att översätta serier till, oftast, Engelska och lägger ut dessa på nätet. Det Amerikalicensen gör är att säga att det är olagligt, vilket gör att dessa grupper får sluta med detta så att de itne riskerar dryga böter och, i vissa fall, fängelse. Allt beror på hur ”grovt” man brutit mot licensreglerna.

Nåja, jag sluta rambla om det här nu och istället kan jag prata om Sverige. I sverige har det itne varit olagligt med att ladda hem serier.Det är inget brott mot upphovsrätten, upphovsmannen/männen finns ju i Japan, och inte kan det väl ses som stöld heller när det faktiskt är så man ska sprida allt som har med anime att göra. Däremot blir jag lite orolig över hur det kommer att se ut när Ipred kommer igång. Kommer det bli fritt fram för Amerikanska företag att jaga delare av anime i Sverige? När ändå upphovsmännen är Japaner och de itne får se ett enda öre av pengarna de tjänar på andra.

Men det var ju inte det jag ville skriva om, ett litet sidospår kallas det.
Det jag ville tipsa om är Crunchyroll. Streaming av anime på nätet, helt lagligt. Tyvärr så måste jag säga att, om det ska göras lagligt så finns det knappt något att se över huvud taget. Men man kan hitta storsäljarna ”Naruto”, ”Digimon”, ”Fist of the north star” och ”Last exile”. Så kan man se nya serier som ”The sword of Uruk” och ”Neo angelique”. Allt streamat och gratis, en vecka efter att premium-medlemmarna (de som betalar) fått ta del av det, och faktiskt med en kvalité som inte är för dålig, så länge man jämför med vad man laddar hem i vanliga fall.

Jag frågar mig lite sakta: Vad behöver jag en TV till?

Update: skrev fel titel på en serie… sry.

5 kommentarer leave one →
  1. 21 januari, 2009 11:47

    Är man premium medlem kan man inte klaga över kvalitén som är HD upplöst :). Riktigt nice, eftersom jag betalar för medlemskap 🙂

    • 21 januari, 2009 14:28

      Jo, jag såg att man kunde få upp kvalitén till HD. Men anser att det inte riktigt är värt att betala när det är så få serier som är sevärda (enligt mig), än så länge.

  2. 21 januari, 2009 17:01

    Lite för lite serier är det Ja. Om man betalar borde man få tillgång till alla, då kvaliten ändå inte är dålig för icke betalande medlemmar.

  3. Sebbe permalink
    8 februari, 2009 2:41

    Hur är det egentligen med laglighet när det kommer till svenska sidor som streemar anime?
    tex, denna nya animetv.se som verkar vara ett hett ämne just nu?

    • 9 februari, 2009 18:38

      Andre:
      Det tråkiga med för många serier är bandbredden och utrymme. Det kan lätt falla pladask istället för att bli något bra av det, tyvärr. Vi får hålla oss till det som erbjuds. Förhoppningsvis är framtiden ljus.

      Sebbe:
      Det animetv.se erbjuder är ”länkar”, vilket jag senast kollade inte var olagligt. Däremot så gillar jag inte att de streamade videor de länkar till har sämre kvalitet än källorna de använder, plus att de ”tar åt sig äran” (att de inte ger en fullgod länk till de sidor de streamar från).

      Jag väljer hellre källsidorna de använder, alla gånger.

Kommentera

