Skip to content

dag 1

16 februari, 2009

Innovativ rubrik, jag vet. Men det är ungefär så mycket som min hjärna klarar av nu för tiden. Jens står där bakom ett hörn och kastar sina eldklot på något som endast han ser och Oliver har drabbats av ett nervöst sammanbrott efter all informationsflöde han tagit del av idag. Därför ska jag försöka klara mig utan mina två hjälpredor idag.

Första dagen av Piratbuktsrättegången är över. Jag har följt min RSS-läsare och är måttligt överraskad över att livebloggningarna har fungerat så bra som det (faktiskt) har gjort.
Falkvinge tog förmiddagspasset och Engström verkar ha fått den tråkigare delen av dagen. Utanför (på fiket) har Troberg suttit och delat med sig av SRs livestream från rättsalen. Icke att förglömma, projO kommer (enligt mig) med dagens trevligaste live. Jag har däremot saknat Emma och spectrial har jag inte kommit i kontakt med alls idag.
Ta del av flödet på live.piratpartiet.se en underbar sida med det mesta man behöver.

Vad tycker jag då? Jag vet inte riktigt, jag har helt blivit tagen i sängen. Jag trodde nämligen att det var sökmotorn piratebay.org som var problemet för bolagen. Därav har jag inte skrivit något om ämnet tidigare. För om det nu skulle ligga till så att det är sidan som är fel så är det (fortfarande enligt mig) lika med att resebolag är fel. För visst arrangeras det resor till Amsterdam där gräs och horor är lätta att få tag på, eller varför inte Thailand dit vissa åker för att så ta del av den asiens mytomspunna vulva… eller något liknande. Inte för att alla gör det, men risken finns ju att en och annan gör/har gjort det.

Men när jag bläddrar fram och tillbaka mellan bloggar så blir jag bara mer och mer fundersam. Deeped länkar friskt och hjälper mig en del med tänkandet, nu när Jens och Oliver vägrar sammarbeta med mig.

(deepedition 16/2/09)
Det handlar fr a om det faktum att företag vill ha rätt att stänga ner sajter som inte på något sätt gör något olagligt eftersom det inte är olagligt att länka till olagligt material.

Vilket gör att resebolagen inte kan stå till svars för vad som egentligen pågår dit de erbjuder resor. Lika lite kan killarna bakom piratbukten stå till svars med sina länkningar till upphovsrättsskyddade verk.

Vad är det som står på spel då? Enligt nef så är det tekniken som står i centrum. Precis som med Napster i början av nollnoll-talet och betamax-spelarna någon gång under stenåldern (läs boken Piraterna). Jag är helt och hållet beredd att hålla med om det. Och om man nu skulle dra paralleller så kan vi ju olagliggöra Boeing och Airbus i samma veva.

Teknik är något horribelt, har jag förstått.

No comments yet

Kommentera

