Skip to content

lokal tragedi

27 februari, 2009

Riksväg 50 går idag genom Motala. En rätt så populär väg för långtradare, semestertrafikanter och dyl. har jag förstått. Jag skulle gärna se att själva genomfarten försvinner helt och hållet, på flera håll och kanter så räcker inte skydden tilloch enligt mig så känns det förbannat onödigt att just själva långtradartrafiken ska passera knappa hundra meter från stadskärnan där alla verkligen hänger.

Kommunen har i alla fall beslutat om att en bro över Motalaviken ska byggas så att trafiken lugnt och säkert kan passera staden så att färre störs av den. Bron får namnet Skepparpinan och ska ta hand om passerande galningar. Men nu har 33 (vågar jag säga det?) idioter överklagat beslutet.

Nu kommer det ord rakt ifrån min mun: ”Why don’t yall go outside and play hide and go fuck yourselves?”

Skepparpinan skulle med största sannolikhet göra det möjligt att med civilicerade former kunna röra sig friare i staden, färre olyckor skulle hända och miljön skulle må så mycket bättre för att vi slipper stillastående långtradare fyllda upp till bredden med skit och trästockar. För er som inte förstått så är Motala en stad med många backar, och kommer man söderifrån å är det en sjujäkla uppförsbacke genom hela staden.

Jag säger: Vad finns det att förlora?
I kommunen hade vi i slutet av 2008 nästan 42’000 invånare. Låt oss säga att hälften av dessa bor i alla de småbyar och bondhålor runtöver i landsbygden och resterande bor i staden. Låt oss säga att hälften av dessa inte är myndiga och inte har rösträtt över huvud taget. Det ger oss 10’500 pers som har något att säga till om. Låt oss säga att det endast är dessa 33 som har något emot bygget.
Resultatet är 33 mot, 10’467 för. Gå och dränk er i era sorger!

Jag vill ha bron och skiter fullständigt i ”miljökvalitetsnormer” med bygget. Det lönar sig i längden. Ett och annat bortfall i turismen kan nog staden leva med.

Dessutom så gillar jag inte tyskar med husvagnar.

No comments yet

Kommentera

