Skip to content

alla och ingen

3 mars, 2009

Banken ringde mig igår med glädjande nyheter. Jag har äntligen håvat in mina hundratusentals kronor på att föra hela bloggsfären bakom ljuset. Det är nämligen jag och endast jag som blivit sponsrad från en hemlig källa för att driva hela kritiken mot FRA, vad andra än säger. Det är jag och endast jag som drivit frågan framåt via diverse hackningar in på andras bloggar och falska löften till ett par bloggare. Det är endast jag som sitter på alla inhåvade svarta stålar.
Banken ringde mig igår och frågade vart alla de 752’256’024,44:- kommer ifrån. Ärlig som jag är så skrek jag rätt ut: ”Har du läst DN?
Om det vore så väl.

MotalaVadstena Tidning tar upp ämnet på ledarsidan idag. vem det är som har skrivit har jag ingen aning men jag gillar det som skrivs.

Dagens Nyheters reportage har lett till stor upprördhet bland bloggare* som vägrar att gå med på att de skulle ha manipulerats av några dolda intressen. En av de utpekade FRA-motståndarna, bloggaren Henrik Alexandersson, skriver upprört att hans arbete ”har skett helt oavlönat”. 
[…]
När den åtalade Fredrik Neij förhördes fick han en direkt fråga om vem som bestämde på Pirate Bay. Svaret blev kort och gott: alla. 
”Bestämde och bestämde, det var mer ”nu vill jag göra det här”, och då gör man det,” förklarade Neij.

Och det är så ze überwebz fungerar.

Läser man vidare på ledaren så sätter skribenten huvudet på spiken, skruven eller nålen, vad man än föredrar. Min peronliga favorit är en kudde eller ett par mjuka bröst, men det låter vi vara osagt.

Å ena sidan finns det traditionella sättet att organisera verksamheter, med tydliga hierarkier och ansvarsförhållanden. Å andra sidan det nya nätsamhällets deltagarkultur, där många människor kan samlas och sträva åt ett visst håll utan att det finns en chef som pekar ut riktningen. 
Tydligen har journalister och jurister som främst verkar i den första sfären 
ibland svårt att förstå sig på den andra.

Antagligen så finns det fler som har svårt att förstå. Vi på bloggsfären förstod inte varför FRA var så ”viktigt” för Sverige. Vi förstår inte Ipred och vi förstår antagligen inte ACTA eller datalagringsdirektivet heller. Hur mycket vi än vill tro att vi förstår så förstår politikerna det bättre, så är det väl med allt, eller?

Hur som helst så är ledaren på MVT mycket läsvärd. Jag är inte den enda som tycker så. Och för att citera en sista gång och tacka skribenten så avslutar jag med:

I den nya deltagarkulturen är svaret på vem som bestämmer i stället: alla och ingen.

*min länk

No comments yet

Kommentera

