Skip to content

i skuggan

4 mars, 2009

En kommentar på min profil till PS3-nätverket säger: ”Jag hatar datorer”. Mest för att jag inte lyckades få ordning på kollegans laptop i helgen. Nu har jag äntligen lyckats ändra uppfattning. Jag älskar datorer, när de visar vägen till det upplysta samhället.

Låt mig bli brutalt ärlig. Jag älskar datorer när jag slipper krångla med dem, jag älskar datorer när det inte ligger i mitt ansvara att få de små burkarna att fungera.
Jag sitter på jobbet vid min laskin och väntar på att datateknikern ska röra sig hit och starta om en server där hela verkstadens program till våra programstyrda maskiner. Hela företaget står still. Därför tänkte jag bjuda på lite ”poesi”.

I skuggan av alla liberalister
går jag på öppen gata och röker
I skuggan av alla kommunister
irrar jag runt i skogen och söker

efter svar

I skuggan av alla modiga kvinnor
smyger jag med en famnfull portföljer
I skuggan av alla oskuldsfulla flickor
 står jag stolt kvar och döljer

mina krav

Den är kort och ska jag vara ärlig så började den formas i mitt huvud i går när jag var på väg till en före detta kollega, nu endast en vän. Raddan av ord som snurrade i mitt huvud i går, under min promenad, var: ”I skuggan av alla liberalister går jag på öppen gata och röker”. Det är nog det mest poetiska jag någonsin uppbringat.

Men, tillbaka till arbetet. Om sisodär två timmar. ”Datanörden” är upptagen med privatlivet till halv tio, klockan tio kommer han smyga genom dörren och någon gång efter det kan man kanske börja arbeta igen.

No comments yet

Kommentera

