Skip to content

the glenlivet archive – fruktigt efter arbetet

8 mars, 2009

Speyside wirre är, enligt mig, inte alltid den bästa (nothing beats Islay). Glenlivet har jag druckit tidigare, men inte arkiv-modellen. Igår togs den oskulden.

Presenten togs emot med öppna armar och den skulle gömmas någonstans så att den inte hittades. Efter ett tag (fem minuter) så frågar vår käre hårdrockartechnopunkdancesynthtrance-pojke om det är OK att man tar sig en liten smakbit. Hela kören skriker att det minsann är hans whisky och han bestämmer sig över hur, var, när och hur mycket man dricker av den, om något alls. Han frågar igen för säkerhets skull ochfår samma svar.

Den goda värd han är så bjuder han på lite, för inte är han den enda som är intresserad av hur det smakar.

En tvåa i ett glas ställs framför mig. Den friska doften av ren och skär frihet fyller min snok så att förkylningen tar semester. Blommor, bin och gröna ängar upptar den mesta platsen i mina tankar. Förväntningarna är höga och vår värd höjer sitt glas till ett dundrande ”skål!”. Svaren väntar inte och allas (förutom Blarghs) första smakprov blir lyckade.

Jag klarar inte av att beskriva det jag kände, för det första så var det en otrolig chock att det var så otroligt gott. För det andra så var det så mjukt och lent (”som babyfötter” om jag ska citera vår värd) att alla mina bekymmer försvann in i ett töcken av regn. Denna tjugoettåriga wirre är inte vild eller otämjd, den är from som ett lamm, den är snäll och otroligt god på alla sätt och vis.

Hittar ni Glenlivet Archive (21 år) någonstans / hos någon så tveka inte. Gillar ni det inte så får ni min lilltå på köpet.

*tyvärr glömdes kameran hemma i den där stressen

No comments yet

Kommentera

