Skip to content

paj gjord på snor

24 mars, 2009

Jag har lyckats skaffa mig tre försökskaniner. Idag ska jag nämligen laga mat åt en av mina systrar, hennes kille och min mor. Det är inte vilken mat som helst heller, utan något någon annan har kokat ihop. Därför tänkte jag ge ett litet recept på en efterrätt som till en början kanske ser lite (vilket ord är det jag söker?) vidrig (så var det!) ut.

Jag brukar helt enkelt kalla den för ananaspaj, men för att locka till mig den yngre och mindre mogna publik som endast håller sig på nätet så heter den från och med nu:

Paj gjord på snor
deg:
150g smör
1dl strösocker
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
fyllning:
2dl creme fraiche
1 stor/2 små burkar krossad ananas
1 ägg
1dl strösocker
1tsk vaniljsocker

Hur gör man då? Busenkelt!
Ungnen skall värmas till 200 grader, så det kan ju vara en bra plan att vrida upp temperaturen innan man börjar med något annat. Men visst, vill du ta det senare så är det lugnt. 200 grader är det som gäller i alla fall.

Så börjar vi med degen.
Smält smöret, häll över det i en bunke och blanda i alla ingredienser för degen. Degen i det här fallet ska till slut vara lite kletig, men inte för kletig.
Efter tar du fram en ugnsfast form och smetar ut degen som ett lager ut över botten och väggarna på insidan. Se för guds skull till att det täcker överallt, jag brukar köra på ungefär 2-5mm deg utöver hela ytan på insidan. Räcker inte degen till? Ptja, gör lite till, alla formar är inte identiska.

När du känner att degen är gjord så är det dags att ta tag i fyllningen. Ta samma bunke (mindre att diska) och släng i alla ingredienser. Ta fram en elvisp, och vips, så har du en fyllning som heter duga. Häll detta i formen där du smetat ut degen.
Samma sak gäller här: Är inte formen fylld till nästan (halvcentimetern) till bredden så behövs det mer fyllning. Då är det bara att göra mer. Tyvärr så kan jag inte vara mer precis än så när jag är på jobbet. Men jag tror nog att superkockarna på nätet klarar av att lösa det på ett smidigt sätt.
Det viktiga är att komma ihåg hur mycket man gjort så att man kan göra den lilla extra (alternativt lilla mindre) som behövs till nästa gång.

Hur ser tempen ut i ugnen? va? bara 100 grader! Nåja, du får vänta en liten stund. När den når 200 så kan du grädda det du gjort i mitten av ugnen i sisådär 20-30 minuter.

Serveras med vaniljglass och kaffe, kanske till och med en konjak eller whisky vid sidan om.

Lite klargörande:
Creme fraichen jag kör på är den tjocka varianten. Jag är allergisk mot den smala. Den tjocka har så många fördelar när det kommer till matlagning, den smakar mer, den ”binder” bättre och fett behövs. Visst kan man antagligen göra det här med den smala också, men det får ni testa fram i så fall. Varför 2 dl? jo, en liten burk CF är 2dl. KISS (keep it simple stupid) är det som gäller när det handlar om mig.
Man kan även göra det här på frysta bär, hallon är utmärkt. Blåbär och lingon fungerar det också, typ 4 delar blåbär 1 del lingon. Testa er fram till goda resultat.
Hittar ni något som är godare än ananas så vill jag gärna veta vad.
Och, vill ni ha den sötare, vilket jag inte tror, ha ilite extra vaniljsocker.

No comments yet

Kommentera

