Skip to content

eurovisionfeber

27 mars, 2009

Jag gillar inte eurovision. Men det är alltid intressant att se vad för låt Finland kommer med varje år. De har ju nu tre år i raken valt musik ur rockens/hårdrockens värld.

Det började med Lordi som totalt sopade mattan med allt som fanns att uppbringa. Mest på grund av att alla låg på golvet i fosterställning och kippade efter andan mellan skrattattackerna. Men va fan, låten fungerar än i dag…

…eller inte.
Nåja. Det var en mäktig seger det året, åren innan det har inte hänt. Liksom en speciell hockeymatch mot Sverige.

Året efter var det Finlands tur att hålla i tävlingen och än en gång kände jag att landet röstat fram en starklåt till finalen. Tyvärr så tyckte knappt någon annan det. Jag föll för Hanna Pakarinens röst och utstrålning (läs: utseende). att hon vunnit finska Idol var inget jag brydde mig nämnvärt om.

Att Finland nu föll pladask ner till 17e placering med endast 53 poäng var för mig en chock. Men revanchen skulle komma året därpå. Alltså förra.

Förra året trodde jag vekligen att Finland skulle gå tillbaka till något hårdare än poprocken Hanna sysslar med och visst hade jag rätt. Tyvärr så hade jag även fel. Låten de valde var nämligen ett av de sämre jag hört i hela mitt liv. Visst det var hårdrock, men jag skämdes över vad som röstades fram, hör själva.

Näst sist (före Polen, Tyskland och Storbritannien) hamnade låten, med all rätt.

I år då? Frågan jag ställde mig förra året var om finnarna skulle hålla sig till den rockiga delen av Eurovision. För utan finland så har ”festivalen” varit väldigt orockigt tråkig.

Jag fick mig en smärre shock när jag letade reda på Finnarnas bidrag för året, den stora frågan är: Klarar Waldo’s People ta Finland till final?

Personligen så tror jag att det kommer hända, men längre än så blir svårt. Eurodisco (ja, ni läste rätt) fungerar kanske en gång, men inte mer än så.

2 kommentarer leave one →
  1. 27 mars, 2009 9:13

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta… Jag är nog mest förvånad över vilken dålig smak folk har.

  2. 1 april, 2009 11:12

    Hörredu! Dålig smak? Vafalls!?
    Själv är jag mest förvånad över finnarnas tvärvändning i ”schlager”.

Kommentera

