Skip to content

att rösta pirat

18 maj, 2009

I mig pågår just nu ett stort krig mellan Jens och Oliver, de två demoner som alltid kommer vara bittra fiender i både krig och kärlek. Jag har ända sedan jag fick börja göra mig hörd varit en av de röda. Och innan FRA-sveket har jag inte varit intresserad av politik på något högre plan. Det är snart ettårsjubilem. Och visst, jag kommer rösta i båd i år och nästa år, men på vad?

Jag har valet att rösta pirat. Deras syn på integritet och internet är något så underbart att jag inte finner ord för det. Fri rörlighet på nätet är lika viktigt som fri rörlighet ute i samhället. Att inte bli övervakad när man skickar elektroniska brev eller små meddelanden på MSN/ICQ är lika viktigt som att inte få sina pappersbrev eller telefonsamtal övervakade.
Tänk:
Du går ut på en promenad och en person i svart kostym och vit skjorta förföljer dig och skriver upp varje steg du tar. Du sätter dig på ett café där du träffar ett par polare och allt ni pratar om arkiveras hos en myndighet som du inte har någon som helst kontroll över. Du skämtar om att kasta paj på kungen och senare på kvällen blir du anhållen som terrorist.
Eller:
Du skriver ett personligt kärleksbrev, på papper, till din livskamrat. Detta brev öppnas så fort den passerar Sveriges gräns. Detta brev innehåller dina tankar och dina känslor. En myndighet sparar allt du skrivit, allt du tycker och allt du tänker.
Jämför:
Du surfar ute på nätet, skriver något på ett forum, du umgås med vänner på nätet, du spelar ett nätbaserat spel, du skickar e-post, du lever på nätet. Och allt du gör på nätet arkiveras.

Integritetsfrågan väger tyngst just nu.

Hur tänker jag då inför det stundande EU-valet?
Piratpartiet täcker allt jag känner inför det fria internet. Men är det tillräckligt tungt för att väga upp allt som faller bort om jag till exempel jämför med vänstern som även dom har en rätt så bra syn på det fria internet. För visst är det minst lika viktigt att ha svar på frågor om välfärd. Eller har jag fel?
Att PP väger tyngst när det gäller integritet och ett fritt internet är helt klart. Men det är ju endast det som dom står för, (tyvärr).

För att göra en kort historia ännu kortare:
Jag kommer rösta pirat i år, för jag vill att internet ska diskuteras i EU nivå. Men att jag kommer rösta pirat nästa år är mindre säkert. Som tur är så är det ju ett år tills det och allt kommer ändras på ett år. Tiden får visa hur det blir.

Pirat i år, framtiden är dock oviss.

3 kommentarer leave one →
  1. anonym pirat permalink
    18 maj, 2009 15:05

    Låter vettigt, att rösta pirat nu borde ju väcka de andra partierna att förstå att ta dessa frågor på allvar, och utarbeta egna hållbara integritet och demokratipolitiker, på samma sätt som konkurrens från miljöpartiet ledde till att de andra partierna tog in miljöskydd i sina program.

    Sen så har PP ett år på sig att utvidga / förbättra sitt program för att fortsätta vara relevant i nästa val, informationssamhället och internet rör ju de flesta områden på något sätt. PP:s program kan antagligen formas till att innefatta att ta vara på möjligheterna internet erbjuder för att förbättra samhället, och undvika den dystopi som ett repressivt kontrollerat internet skulle medföra.

  2. 18 maj, 2009 16:08

    Jättekul att du ska rösta Pirat!

    Jag blir väldigt glad när människor har tagit sig tid och ork att faktiskt reflektera över vad de tycker är viktigt i EU och varför. Att skrika ”TJYVAR!!11!!” eller benämna PP som ett enfrågeparti, utan att ens ha läst på är, i dessa tider av lättillgänglig information, mycket oroande.
    Det är väldigt glädjande att du väljer Piratpartiet, och jag tycker att du har bra grunder till ditt val.

    Jag kommer också rösta på Piratpartiet.
    Frågorna om internets möjligheter, medborgarrätt och immatrialrätt MÅSTE upp på den politiska agendan.

    /Jonathan

  3. 19 maj, 2009 5:23

    anonym pirat:
    Det låter ungefär så som jag har tänkt. Risken finns dock att resterande partier glömmer bort att lyfta upp desa frågor om ett år eller, rent ut sagt, skiter i att arbeta fram något över huvud taget.

    Jonathan:
    Det ska bli kul att rösta pirat. Av många anledningar, men mest för att jag vill att de andra partierna ska bli bättre på att diskutera dessa frågor.

Kommentera

