Skip to content

varför?

12 september, 2009

det finns folk som frågar mig varför jag inte tycker om Europe, ni vet, det ”svänska” pudelrocksbandet (vet du inte så suger du mer än stefan [ey! det är inte mitt fel!]). Här kommer förklaringen.

Europe är något som är lika vidrigt som Per Gessle, något som endast lever på att skapa skapa onehitwonders. Något som ska ”symbolisera sommaren”. Plus att ‘the final countdown’ ska bli så jävla sönderspelad varenda jävla nyårsafton. Och en personlig sak som har något att göra med nyåret (eller en begravning som är bunden till nyåret) som tar väldigt hårt mot mig (en anlednign till varför jag inte gillar nyårsraketer eller smällare). Ni har nog räknat ut dilemmat.

Det har alltså inte så mycket med musiken att göra egentligen. Men mer den personliga synen, den helt subjektiva åsikten som styr mitt ogillande med just bandet. Så länge man inte räknar med att skiten faktiskt inte är musikaliskt över huvud taget, utan mer ”populistiskt” (om det finns ett sådant ord), likt Gnissel, Winterdäck och Hellscream.

Läs inte fel, jag gillar kommersiella band också. Annars hade jag inte lyssnat på HIM, Maiden eller Imogen Heap för den delen. Det jag irriterar mig på är att varenda ”hit singel” (vilka oftast låter som skvalmusik-från-helvetet-a’la- BoomfunkMcs) ska vara ”det bästa som gjort ”hittentills”. När det egentligen är något som en femåring kunde ha skrivit (undantaget Winterdäck som alltid ska vara ett deprimeratt emo med ett rakblad halvt inskuret i ena handleden [poesi kallar dom det*]) på fem minuter.

Jag skulle verkligen inte kalla det ett ”hat” mot all pudelrock om finns, eller det Svenska som finns heller. Utan ett ogillade över det som absolut ”måste” gillas.
Ta till exempel Twilight-hysterin som pågår med vampyrdildos och liknande. Det går alldeles för långt. Ungefär som att man ”måste” gifta sig eller att ”man måste ha en partner för livet” eller att ”man måste tillhöra ett fack” (jag ber om ursäkt om jag förstått någon helt och hållet åt helvete). Jag hatar verkligen (ursäkta ordvalet) bögeriet kring hela samhällsidealet.

  • skaffa ”quinna”
  • förlova dig
  • gift dig
  • skaffa barn
  • köp villa
  • ha en volvo
  • ta hand om en vovve

Det är det jag inte gillar med Europe. Att det är något som ska gillas om man är ”Svensk”, utöver de sjuka frisyrerna och dåliga musikskapandet (två subjektiva faktorer). Nej, ge mig något som är nyskapande och musikaliskt istället. Så som Mike Oldfield var 1973 (tpb [det ska vara flac eller inget]) med nästan 50 minuter underbar musik.

Ser ni skillnaden? Det finns ”musik” och så finns det musik, likt det finns ett ”liv” och att det finns ett liv. Enligt mig så låter Europe (inte det enda) lika bra oirginal som en sunkig cover.

*vill ni ha poesi så ska ni lyssna på Dream Theaters ”Wither” eller Sonata Arcticas  ”Deathaura

3 kommentarer leave one →
  1. wolffy permalink
    12 september, 2009 11:31

    timo lugna ner dig nu:D

  2. 14 september, 2009 9:31

    Jag får nog göra det… Det är inte hälsosamt att hålla på som jag.

Trackbacks

  1. Kyrkovalet 2009 « tentativa tankar

Kommentera

