Skip to content

anCnoc – Highland i en flaska

25 september, 2009

Det var ett bra tag sen jag skrev något om Whisky. Det var banne mig länge sen jag testade något nytt. Det var det i och för sig inte men för att få en dramatisk början på inlägget så säger vi att det var så. Den här gången skriver jag kort om anCnoc [a-nock], som i nöt, eller så betyder det ätt och slätt: Kullen.

Hur som helst: anCnoc är en Highland-/Speysidewhisky som är len och mjuk i smaken. Destilleriet heter så mycket som Knockdhu och är beläget vid kullen Knock Hill eller Cnoc Dubh som det heter på Gaeliska. Cnoc som betyder kulle och dubh som betyder svart, (vilket de flesta som lyssnat ordentligt på Thin Lizzy borde veta med tanke på deras låt ”Roisin dubh” [Svart ros]). Men vad menar jag med ”Highland/Speyside”. Nå, hur jag än letar efter information om whiskyn eller destilleriet så hamnar jag alltid på Speyside distriktet. men på själva röret så står det klart och tydligt ”Highland single malt”. Jag antar att maltet kommer från högländerna och det senare destilleras i Speyside.

Whiskyn då? Jo, den luktar inte intressant, det är som vilken Highland som helst. Tråkigt må tänkas, men det är före man satt tänderna i hur det smakar. För smaken är frisk, len, mjuk med en svag inslag av malt och nöt (inte kossa då). Lite cashew här och där bara. När man sväljer så ligger eftersmaken i ett bra tag, något som endast de bättre åstadkommer.

Ett stort minus dock: Jag ser ingen anledning till att köpa denna wirre mer än en gång. För så intressant var den inte. Man gillar den när man dricker, men risken för att den glöms bort är överhängande. Sen är jag mer en som hittar mina största favoriter i Islay distriktet. Så, hatar du verkligen Islay, testa denna. Gillar du Islay, som jag gör, testa ändå. Den är snäppet bättre än Highland parks tolva, snäppet sämre än de äldre.

One Comment leave one →
  1. wolffy permalink
    25 september, 2009 16:17

    själv gillar ja jäger den e från tyskland? o smakar underbart..
    o ja jag kommer köpa flera.. det borde du med göra..

Kommentera

