Skip to content

dagen då jag stal/blev bestulen

15 oktober, 2009

Man kan lära gamla hundar sitta, man kan även lära en finne från Östergötland att använda sig av normal svenska. Inte för att jag gett upp ”vart” riktigt än, men jag är på god väg att lära mig att inte skriva det.
Men hur som, det var inte det jag skulle prata om alls. Det var om hur det gick till när jag stal eller blev bestulen. Det är något som ni får avgöra. Och, innan jag börjar, det här är den enda sanna historien, den enda sanningen ni kommer att få höra. För hela händelsen är mörklagd från andra håll.

Jag hade en idé, en riktigt bra idé om jag får säga det själv. Det var något som verkligen låg nära hjärtat på mig. Något som verkligen skulle kunnat ändra min framtid. Jag hade blivit superhjälten på allas läppar. Jag skulle mer skrämmande än Batman, smartare än McGyver och mina fötter hade… i och för sig inte gjort ett bättre jobb än Chuck Norris fötter. Men försök ha lite fantasi och se mig som Det!*
Hur som helst, den här idén, vilket senare skulle bygga ut sig och bli en riktigt god plan, kom från ingenstans. Jag låg och gosade med min kudde, jag lovar att kudden kände sig riktigt nöjd där jag masserade in mina axlar i den, och låg och tänkte om natten. Jag tänkte så mycket att det till och med knakade till utanför fönstret då ett träd bestämt sig att lära en av dens (umm, hans, hennes, dens, dets?) gren en läxa.  Jag tänkte så mycket att vinden bestämde sig att flytta på sig åt andra håll. Jag tänkte till och med så mycket att jag somnade.

Helt utan förvarning så kom den här idén farandes till mig. Hur jag skulle bli en superhjälte som skulle kicka Rambo i vilket Tekken-spel som helst. en superhjälte som skulle spöa Beckhams underklädesafficher med hästlängder. En superhjälte, med en skördetröska.
Ja, min stora idé att äga en skördetröska med vilken jag skulle förgöra all ondska som finns på denna planet. För jag är inte Superman, så jag kan inte bege mig utanför vår skyddande atmosfär. Det skulle vara jag och min skördetröska på (och av) vägarna. Det skulle vara en skördetröska värdig att beskydda Reinfeldt och resterande regering från pajkastning. Det skördetröskan skulle till och med vara värdig att beskydda Obama från alla glåpord han fått stå ut med.

Men, ack så vaknade jag. Och jag insåg att jag redan blivit bestulen på den idén. Det hände länge sen.
Så jag är inte riktigt säker om jag ska ta betalt eller betala för min dröm plan.


(ovan ett klipp från tuben, för er som sitter på RSS
tack till ReginaldShoe för klippet)

Jag surnade till lite kvickt, drog på mig en morgonrock och tog en rökpaus. Jag mår bra nu. Jag har ännu inte blivit stämd.

Och just ja, jag har inte slutat skriva.

*inte clownen

No comments yet

Kommentera

