Skip to content

vintern

16 december, 2009

Jag undrar hur det såg ut för femton till trettio år sen. Eller, jag vet hur det var med vintern när jag var ung och levde i illusionen att livet var en vacker vandring. Vintern var hårdare än den är nu. femton till tjugo minusgrader var väl inte något som direkt var en överraskning. Det var så kallt att man inte saltade, utan sandade, garageuppfarter.

I dag ser vintern helt annorlunda ut. Så fort den där vita massan tycks plantera sig på våra trottoarer och cykelbanor så blir det kaos.

Vintern har slagit till i Mälarregionen.
Resultatet blev att flera av de stora akutmottagningarna behandlade rekordmånga halkskador i går.

Står det i aftonbladet.

Vad är det som har ändrats från då till nu egentligen? Har den människans intelligens försvunnit? Är det hårdare vintrar nu? Eller är det modets fel?

Det är väl inte så mycket som har ändrats. Jag hoppas verkligen att människan behållit sitt sunda förnuft och fortfarande kan tänka. Och vintrarna är mildare nu än då.
Därav drar jag slutsatsen att det är modets fel. Kvinnor går antagligen i högklackat och kort-kort kjol mitt i vintern. Män springer runt i sina fina armanikostymer och gucci-skor utan något mönster på sulorna. De flesta halkar runt i städerna som om de skulle vara med i en audition för musikalen ”Bambi – jägarens nästa offer”.

Eller? Nä, så kan det väl inte vara. Kan det?

Jag hoppas i alla fall att de flesta företag hellre ser sina anställda komma till jobbet, hur de än skulle se ut, än att förlora en medarbetare några veckor på grund av brutna ben, hjärnskakningar och dittan och dattan.
Jag må ha fel, men det låter i alla fall mer logiskt än att ett företag skulle tvinga någon att inte få ha på sig riktiga vinterkängor.

beror det över huvud taget på kläder då? Vad vet jag… Jag klär mig i alla fall efter vädret och tar på mig mina kängor som gör att jag inte halkar och slår mig. Jag ser till att ta det lilla lugna när jag går ut på vintern.

Med andra ord: Jag halkar inte. *peppar peppar*

No comments yet

Kommentera

