Skip to content

2009

17 december, 2009

Vad är det som varit viktigt för finnfan i Motala det här året då? Vad är det han kommer ihåg och vad är det han inte kan glömma hur mycket han än försöker?

Någonstans ska man väl börja.

Och vad ska man börja med om inte en helt underbar resa till Dublin. Februari var månaden och själv var man ett medhäng till kusinen. Utan att veta vad det var för folk och fä man skulle resa ihop med. Det hela gick till utan nägra större problem. Och när man väl i Dublin så är Guinness ett måste. Och visst var det den härliga stouten man spenderade sina pengar på. Både i dryckesväg och bryggeriväg.
En överraskning väntade i Irland, en ale man länge suktat efter att få smaka. En ale med humor kan man väl beskriva det som. Och den som någonsin går in på en pub, nykterist eller ej, pank eller rik, och ser att denna ale finns att köpa ska göra det. För ”Monty Pythons holy grail” är riktigt god.
Det tråkiga var RyanAir. Billigt, men jag undrar inte om man ändå spenderar lika mycket pengar på en resa då det antagligen är bättre att vara dyngrak när man flyger med det bolaget.

Efter den resan så kommer jag inte ihåg vad som hände tills företaget bestämde sig för att varsel vore en bra idé. Arbetslös vart man och inte har det funnits ett enda jobb jag fått sen den första juni. Problem med arbetsförnedringen och a-kassan förstörde näst intill mitt liv. Det var i alla fall inte lätt att få ordning på röran de ställt till med. Men, till slut ordnade sig det också.
Vilket betydde att jag gott och väl kunde hänga med på en Ålandskryssning med vänner och fiender. Nykter var ett ord som glömdes bort så fort man fått in en fot på färjan. Och vad var det som spelades in på färjan om inte färjan. Och vad jag hört så så har jag inte hört något om att man fastnat på kamera.
Däermot lyckades man bli ovän med ljudteknikern för stora scenen. Men det är en annan historia.

Storsjöyran ska heller inte glömmas bort. Opeth och Thåström var det enda som var sevärt. Den resan var väl mest till för att få spendera lite extra tid med mina syskon, både plast och papper. Östersund är en fin stad på sommaren. Men visst är det kul där uppe på vintrarna också, men det är förra årets erfarenhet.

Halmstad, Göteborg, Lund och Stockholm är städerna att besöka annars. Det är där man finner folk man vill träffa och se så ofta som möjligt. Så det kan ju vara en idé att snart ta en rundresa i Svea för att träffa folk över en öl eller så.
Halmstad som för övrigt fick vara värd en fjärde 25-årsfest för året, inte räknat in min egen. Och det är en fest jag sent kommer glömma, på det bra sättet. Frågan är hur öppen man vågar vara?

Och så har jag skaffat mig ett slutsteg. Så nu låter det både mer och bättre hemma hos mig.

Det var det stora med året, nu med det lilla.

Årets album:
10 – Rammstein ”Liebe ist für alle da” (youtube – spotify)
Bandet släppte ännu en skiva med samma slagkraft som de två tidigare. Det stora som skiljer denna skiva är antagligen åldern på bandet. Tyvärr så känns den här skivan lite som ett skådespel jämfört med de tidigare. Dock är den inte dålig med låtar som ‘Frühling in Paris’ och ‘Waidmanns Heil’.

9 – Amorphis ”Skyforger” (youtubespotify)
De finska kalevala-rockarna släppte en skiva som denna gång handlar om smeden Ilmarinen. Visst att hela näst intill hela Kalevala är en depphistoria, helt i stil med den finska melankolin. Men skivan har ändå ett positivt sound och man märker verkligen hur bandet fått sig ett än bättre produktionslag.

8 – Carolina Wallin Pérez ”Pärlor och svin” (youtubespotify)
En lite överraskande skiva om jag får säga det själv. Som debutalbum så är det nog en av de bättre jag hört. Carolina har en underbar röst. Och ihop med Kents texter i jazz-tappning så är det mer än ett nöje att lyssna på. Vill man ta det lugnt en stund så finns det inte något bättre från detta år.

7 – Ensiferum ”From afar” (youtubespotify)
Pagan-metal i sitt esse är vad denna skiva är. Skivan i sig är svår att beskriva. Men tänk att du lever i riddartiden bland drakdödare och slagshjältar. Tänk att du äger en pub dit de flesta historier om hjältedåd till slut hittar, och att du hade ett band som berättade dessa hitorier. Svårt? Då kan denna skiva hjälpa dig.

6 – Be’lakor ”Stone’s reach” (youtube – spotify)
Att Australien kan göra musik det vet vi. AC/DC har rockat på ett bra tag utan att bli vare sig för gamla eller tråkiga. Be’lakor är däremot något jag råkade snubbla över för några månader sen av misstag. Och jag kan med glädje säga att det är mitt favoritband från Down under. Med en musikstil som endast kan beskrivas som Göteborgs-metal (InFlames) med en röst som skulle kunna beskrivas som Mikael Åkerfeldts (Opeth). Utan skönstämmorna då. En värdig sexa.

5 – Katatonia ”Night is the new day” (youtube – spotify)
Det är med spänning och stor spänning jag väntat på att Katatonia skulle ge ut en ny skiva. Och det enda jag kan säga är att de verkligen har lyckats denna gång. Tidigare skivor har på något sätt lyckats låta som skivan innan. Dock inte med denna. Den låter helt ny och fräsch, utan att ändra det som gör Katatonia till Katatonia.

4 – Sonata Arctica ”The days of grays” (youtubespotify)
Sonata Arctica fortsätter växa och göra nya skivor med nytt sound för varje. Om förra skivan innehöll progressiva inslag så vet jag inte vad jag ska kalla nya skivan. Skillnaden mellan Sonatas progressiva om man jämför det med andra band som till exempel Dream Theater så är det inte samma stora skillnad på tempoväxlingarna. Har sonata skapat en ny musikstil? ”finländsk-progressiv-power-metal”, kanske… En stark fyra.

3- Swallow the Sun ”New moon” (youtubespotify)
Vågar man vara så att man säger att detta är Finlands svar på Opeth? Nå, inte riktigt. Visst att Swallow the Sun verkligen gör sig bäst bland samma sorts publik. Men bandet har ett sound som sträcker sig längre in i Doom träsket. STS har ett tungt döds-metalsound som är svår att inte gilla. Och den nya skivan är den bästa de gjort. Inleder gör de med en låt med ett ofattbart härligt riff. Och skivan växer sig endast tyngre och mörkare för varje låt som passerar.

2- Epica ”Design your universe” (youtubespotify)
Within Temptatrion, Evanesence, Nightwish…? De kan slänga sig i väggen när Epica äntrar scenen. Och inte har de blivit sämre från förra skivan heller. Om något så har de mognat, och gjort det med råge. Det är såhär symphonisk-metal ska låta.

1 – Dream Theater ”Black clouds & silver linings” (youtubespotify)
Vad kan man skriva? Dream Theater är Dream Theater. Det finns inget som slår dem i år.


2 kommentarer leave one →
  1. 20 december, 2009 15:34

    Det var en bra sammanfattning. Kul att resan till Dublin kom med i texten!

    • 21 december, 2009 17:30

      det är klart att Dublinresan kom med. Det är det största som hände det året.

Kommentera

