Skip to content

vrum vrum

22 december, 2009
tags: , , ,

Ingen har väl lyckats undvika Saabs ovissa öde. Det är ingen som riktigt vet hur det kommer sluta. Saab fantaster skriver arga mail till General Motors, och bud faller på GMs bord från alla väderstreck.

Saab* är dött, troligtvis. Och därför är det väl lite väl ironiskt att det rullar på för Volvo, no pun intended. Men det var inte riktigt det jag ville prata om. Saab är det viktiga just nu. Eller rättare sagt: vad som kommer bli av Saab.

Saab är dött, speciellt i Trollhättan. För hur det än kommer gå med företaget så kan jag inte ens tänka mig att de nya ägarna kommer bemöda sig med att låta den fabriken leva vidare. Det är ju vida känt att Sverige är ett land där vi har lite väl höga produktionskostnader. Och höga produktionskostnader är inget en ny ägare vill stå för, när det inte ens är säkert att produkten i fråga blir omfamnad av kunder. Och det är något jag har svårt att se kunder göra när det, hur mycket det än plågar mig att skriva, ändå finns bättre bilar att välja mellan.

Den svenska arbetshästen Volvo används för nästan alla statliga ändamål. När såg ni senast en Polisbil med ett Saab-emblem? Mercor är det man oftast ser med taxiskyltar. En och annan BMW står på parkeringar reserverade för företagets tjänstebilar. Även Audi finns med på företagslistan. Japanskt och Franskt är valet när det gäller en förstabil.
Hur jag än vrider och vänder på situationen så har jag svårt att se en Saab som förstavalet. Trist, med ack så viktigt att komma ihåg.

Så, om Saab överlever så måste jag tyvärr säga att jag tror att huvudfabriken bosätter sig någon annanstans än Sverige.

No comments yet

Kommentera

