Skip to content

fyrdubbelt upp

13 januari, 2010

Steg två, vilket blir steg två, tre, fyra och fem, i att rädda världen har påbörjats.

Det betyder med andra ord att pengar måste börja spenderas. Men det gör jag så gärna för rätt anledningar.
Tanken bakom de fyra snabba stegen är att jag för det första inte har spenderat någon dag över julen/nyåret hos farsgubben i Stockholm. Jag hade inte riktigt råd att svänga förbi där förra helgen heller då han firade sin födelsedag. Däremot har jag både tid och råd nu i helgen. Och när jag reser så använder jag tåg. Vilket utsökt får mig att tänka på steg fem i min plan. Åk tåg!

Anledningen till att man ska åka tåg är att det sägs att tåg ska vara det miljövänligaste sättet att resa på per passagerare. Vilket man kan se hur som helst på.
Vi kan säga att det finns hundra passagerare på ett tåg som åker mellan Göteborg och Stockholm, om dessa hundra passagerare skulle åka bil istället så ser vilken ärthjärna direkt att det bör vara bättre för miljön. Även fast jag tycker att det är bullshit och att man inte behöver ta tåget om man har bil. För om det nu skulle vara så att det endast finns 1-5 passagerare som tar tåget så kan det omöjligtvis vara mer miljövänligt. En bil vs ett tåg, snacka om förlustföretag.

Jag tar i alla fall tåget, och kommer därmed klara av ännu en av de hundra stegen. Att jag varken har bil eller körkort och avskyr bussar betyder att jag inte har något annat val än att ta tåget. Men det låter vi vara osagt.

De tre andra stegen då?
Enligt boken så ska man köpa kvalitetsvaror som man begriper sig på och inte är piratkopior. Jag har i alla fall bestämt mig att slå ihop de tre sakerna och har köpt en kombinerad julklapp/födelsedagspresent åt farsgubben. Inga piratkopior i och med att det är CDON som står som affär. Och jag begriper mig på film. Sen är det inte vilken film som helst, utan film som jag vet att fasrgubben gillar. Vilket i runda slängar måste betyda att det är kvalitetsvaror.

Varför inte piratkopior då? Jo, alltså, piratkopior, mestadels sånt som folk kan få för sig att köpa när de reser runt lite i världen, kan vara tillverkade på ett mer miljöfarligt sätt än ickekopior. Men det skiter jag ju som sagt i. Däremot kan de vara tillverkade av barn, på ohälsosamma sätt och utan att få betalt för sitt arbete. Barnslaveri och shit är inget jag vill sponsra. Jag tror inte att någon vill det. Nu säger jag inte att ALLA piratkopierade Adidaströjor och Batistinishorts är tillverkade så, men varför ta risken?

Ibland blir jag mörkrädd över hur intelligent jag är och över hur bra jag är på att rädda världen.

No comments yet

Kommentera

