Skip to content

tippat otippat

30 januari, 2010

Det nya badrummet vart helt underbart, och den nya världen i min lägenhet börjar ta lite form och färg. Det enda som behövs nu är att planera in en tid för tvätten och städningen. Men det får bli ett bekymmer för den kommande veckan. Varför oroa sig för något idag som jag kan göra i morgon?

Vad som kommer hända i dag låter vi vara osagt, för själv hänger jag inte riktigt med på noterna. Jag tror att det är en ölkväll inplanerad hos Wolfpack. Det sköna med det är att de flesta från ”the high guard” (dvs: Blargh, Reverend och jag [jag tror att Speyburn och Loden hör in i den slutna kretsen nu för tiden]) samlas. Det är vad jag tror i alla fall. Man kan inte vara allt för säker på saker och ting.

En sak jag är säker på är att NHL-lagen Calgary Flames, nu med nio rakaförluster, möter Edmonton Oilers, med tolv raka förluster, ikväll. Och när jag surfade runt lite i flammornas hemsida så bestämde jag mig för att göra något som jag inte gjort tidigare. Nämligen spela lite fantasihockey. Bara för att ha något att leka med, och kanske hålla lite bättre koll på vad det är som händer under säsongen.

Det hela går ut på att man får 20 miljoner dollar att spendera på en laguppställning, varje spelare är värd olika mycket. Ta till exempel de två stjärnorna, Jarome Iginla (center) och Miikka Kiprusoff (målvakt), ska man ha en av dem i sin laguppställning så får man punga ut fem miljoner dollar vardera. Eller varför inte spendera fem miljoner på både Mark Giordano (back) och Daymond Langkow (center).
När man valt sitt ”lag” för matchen som spelas den kvällen så räknas poängen på hur bra vardera spelare presterar. Listan är som följer:

Forwards/Backar:
Jämna lag – mål/assist: 10p/9p vardera
Power-play – mål/assist: 8p/7 vardera
Box-play – mål/assist: 12p/11p vardera
Utvisningsminuter: -1p för varje minut
Slagsmålsminuter: 1pt för varje minut
Plus/minus: Multipliceras med 2
Skott på mål: 1p för varje
Tacklingar: 2p för varje
Blockerade skotts: 2p för varje
Tekningar: 1p för varje vinst, -1p för varje förlust
Spelare med i matchens 3 stjärnor: 10p

Målvakter:
Räddningar: ½p för varje (avrundas upp)
Insläppta mål: -1pt för varje
Utisningsminuter: -2pt för varje minut
Spel med öppet mål: -5p
Inga insläppta mål: 10p (läggs till när matchen är över)
Vinst: 10p (läggs till när matchen är över)
Spelare med i matchens 3 stjärnor: 10p

Enkelt, eller hur?

Hur som! Jag tänkte i alla fall försöka mig på att leka lite med det där. För visst är det så att jag gillar hockey, och helst då att flammorna eldar upp oljorna. För enligt mig så finns det endast ett lag i Alberta, Canada, som man kan hålla på.

Jag har två anledningar till varför jag ville prova lite: Det ena är att det är helt nytt för mig, och jag gillar testa nya saker. Det andra är att jag vill se hur bra man kan bli på det där om man satsar på ett par stora spelare och resten lite otippade spelare.

Min lista blev i alla fall en lista som jag är nöjd med.

Målvakt:
Miikka Kiprusoff [5M]
Center:
Olli Jokinen [4M]
Mikael Backlund [1M]
Forward:
Curtis Glencross [2M]
Eric Nystrom [2M]
Fredrik Sjöström [2M]
Back:
Mark Giordano [2M]
Cory Sarich [2M]
Som ni ser så gick hela min ekonomi åt, och varför skulle den inte göra det? Visst, man kan satsa på färre spelare med hopp om att alla gör bra ifrån sig och inte drar på sig en massa utvisningsminuter. Vilket man får vara försiktig med om man har många spelare med i laget. Men ju bättre hela laget gör ifrån sig desto fler poäng får man om man har många spelare. Det är lite som att välja mellan pest och kolera.

Hur har det gått för mina valda spelare?
Nåja, den enda som det går bra för är målvakten, Kipper är min favorit bland alla målvakter och (nästan) varje gång han står framför kassen så är det svårt för motståndarna att lägga in pucken.
Jokinen har haft det svårt att få in pucken men spelar lungt och sansat, målen och poängen kommer ikväll. Backlund gjorde en toppenmatch förra matchen med sitt första NHL-mål i karriären, synd bara att han missade sin straff. Nämnde jag föresten att Backlund endast spelat två matcher i NHL denna säsong?
Mina tre forwards är små underdogs. Glencross spelar bra när han väl är på isen, Nystrom jagar pucken aggressivt och när Sjöström får sina chanser så finns det en risk att det blir mål, han är hungrig.
Mark Giordano är lagets bästa back, så enkelt är det. Och Cory Sarich blir min lilla underdog i backsidan.

En helt onödig radda med text vart det i alla fall. Får se hur många som orkade ta sig hit till slutet, för här finns de lite musik för de som är intresserade.

One Comment leave one →
  1. wolffy permalink
    30 januari, 2010 15:44

    haha ja fixa me ett flames lag… vet dock inte så mykt om dem.. men kan ju va lite kul att tävla mot dig 😀

Kommentera

