Skip to content

”den lyckliga horan”

30 juli, 2010

Att den Svenska sexköpslagen inte är den mest logiska av alla lagar kan många hålla med om. I mitt huvud bildar den något av en paradox. Du får göra en sak, men för att du ska kunna göra det måste en andra part begå ett brott. Vilket riskerar att hen blir instängd i ett rum där radioaktivt avfall har en 50% chans att att ta livet av en katt, som i sin tur har en tvilling som färdas med ljusets hastighet någonstans i universum. Om katten är levande eller död får vi aldrig reda på, men hur gammal är dens tvilling?
Eller som jag brukar tänka: ”Det är en himla röra, så 6 x 9=42*”.

Men det var inte det jag var ute efter.

Jag var på en fest någon gång i vintras. Där diskuterades det prostitution. Jag, med lite finsk öl innanför västen (jag hade i och för sig skjorta på mig, men det är en annan historia det), lyssnade på folket och deras argument: ‘Nej, usch! Det är ju vidrigt’ och ‘Hur kan man sälja sig själv till sådana sluskar?’ Jag var riktigt road och började med ett litet: ‘Så ni tycker att (även fast ni aldrig har sålt er för sex och inte har någon erfarenhet alls) sälja sig själv är vidrigt och alla som köper sex är missfoster som misshandlar och har sjuka fantasier och ingen moral i kroppen?’
Till det hela hör till att jag är ensam i rummet med ett x antal tjejer som inte tyckte som jag. Ni kan ju försöka gissa om jag fick knulla den natten.
Diskussionen urartade och jag vart hånad med stämpeln ”jävla manssvin” och liknande efter min: ‘Om vi går på en dejt – Bio, romantisk middag, underbar promenad i en park och drinkar i en mysig krog med stearinljus och hela kittet, sent på kvällen hänger jag med på lite kaffe. Det ena leder till det andra och vi utför barnförbjuden yoga. På morgonen är jag borta och vi hörs aldrig av mer igen. Inga pengar har fysiskt lämnat min hand för att hamna hos dig, men jag har betalat hela kalaset. Vad är skillnaden? Förutom då att jag har lagt ner tid på att förföra.’
Visst, helt samma sak är det inte, men kom ihåg att jag var mer än salongsberusad och hjärnan inte riktigt kunde arbeta i den takt som den riktigt behövde. Men argument som: ‘Man har sitt eget val’ fungerar inte då även en prostituerad kan säga nej.
Problemet de hade var att de inte riktigt kunde skilja på att sälja sig själv och sälja någon annan.

Det är ungefär så jag ser på musikindustrin. Vi har två artister – den ene är ansluten till ett skivbolag och den andra försörjer sig själv. Det finns positivt och negativt med båda.
Med ett skivbolag bakom sig så kommer antagligen mer reklam ut till massorna, du kommer få fler tryckta exemplar och antagligen få fler sålda exemplar, allt till ett pris såklart. Ditt bolag tar en stor del av vinsten och lämnar en fjuttig del till dig själv.
Artist  nummer två gör allt själv. Färre tryckta skivor ger färre sålda exemplar men allt du säljer behåller du själv. Du Du får sluta när du vill eller fortsätta hur du vill. Samma sak behöver inte gälla hos ett bolag. Du är bunden till att göra det kontraktet säger. I alla fall tills tiden runnit ut, då du antagligen är så sönderknullad att du knappt har något annat val än att fortsätta i samma linje.

Tillbaka till festen. Eller rättare sagt det som tog slut på diskussionen. För det första så var det en förfest, så alla ville ut till krogen där de antagligen skulle bli bjudna på drinkar för att avsluta natten i någons säng. För det andra så började tjejerna tröttna på mina (enligt dom) ”radikala” åsikter.
Men det som intressant är att vi faktiskt kunde komma överrens om två saker. Det första, och kanske viktigaste, var att vi alla tyckte att man har rätt att göra det man vill med sin egna kropp och sitt egna liv, men de tyckte fortfarande att horeri var fel. Det andra att systembolaget inte skulle ha kvar sitt monopol.

Om man nu kan dra paralleller till musikindustrin av avslutningen vet jag inte och kommer heller inte att försöka. Men det hela kan nog sammanfattas att musikindustrin är en jävla stor traffickinghärja. Och det är synd att självförsörjande artister och band ofta viker sig för övermakten så att skivbolagen kan fortsätta monopolstyra hela branschen.

Just ja! Så ska man inte snacka politik om man vill ha sex.

*i talbas 13

No comments yet

Kommentera

