Skip to content

jag är inte rasist, men…

26 september, 2010

Visst är den härlig, den svenska demokratin och den svenska friheten att tycka, tänka, skriva och säga det som man vill. Visst är det härligt att leva i ett demokratiskt samhälle där folk har en frihet som många andra länder saknar. Eller ska jag istället skriva: ”Visst var det härligt?”

För nu är Sverigedemokraterna i riksdagen och demokratin är som bortblåst, alla människors rätt att tycka och uttala sig utan att bli orättvist behandlade är någonstans i Sudan och gömmer sig med ord som integritet och medmänsklighet och solidaritet. Varför? Jo, för att Sverigedemokraterna knep över 4% av de röstandes röster. Och nu är det en härlig utsikt av förföljelse, förtryck och diktatur jag ser varje morgon jag vaknar. Vem kunde tro att ett litet parti kunde ställa till med så mycket oreda någon vecka efter att de blivit invalda. Och att det inte ens är Sverigedemokraterna eller sverigedemokrater som ställer till med oredan?
Eller har jag fel? Senast jag kollade tidningen så var det så att SD har störst förtroende här ner i Skåne. Och allra mest i Almgården, ni vet, grannen till Rosengård – där invandrare kastar sten på ambulans och brandmän, där invandrare hopats ihop och tvingas leva i dekadens. Tror ni att rasister och nazister vill bo i Almgården, så nära invandrarna?
Nej, jag tror att de flesta som bor i Almgården och har röstat på SD inte ska bli kallade rasister. De vet hur gammelpartiernas invandrar- och integrationspolitik går till, och hur det inte fungerar. Eller inte gör det i det här fallet.

Så jag är trött på att se ”Kan inte alla som röstade på sverigedemokraterna eller stödjer dem ta bort mig som vän. Det skulle vara skönt. Var ärliga nu. Vill inte vara de människorna nära.” som statusrad på fejjan. Det hela blir som på lekis: ”Jag vill inte bla bla bla” eller ska jag säga – Att göra en Ohly? ”Jag vägrar att bli sminkad samtidigt som han.
Om vi nu ska göra det demokratiska samhället till en lekstuga eller ett lågstadie så kan vi lika gärna sätta upp kameror i varje gatuhörn, buss, tåg – Ja till och med i din bil och sovrum. Vi kan ha öppna val där dina motståndare arkebuseras så fort de höjer armen (på ett onazistikt vis) och stödjer SDs politik. Vi kan ha gästböcker i våra hem där alla besökare måste skriva in sig så att staten kan hålla koll på vem du umgås med. Alla brev du skickar och tar emot kommer vara öppnade innan du, eller den du skickade till, får dem. Alla kan kontrolleras så att SD inte kommer in i riksdagen igen.
Vi kan, om du vill, ha en specialstyrka som ser till att demokratin efterlevs.

Jag vet, vi gör det så att vi endast har har ett parti att rösta på! Det tycker jag låter som en bra idé, då blir ju ingen missnöjd när man röstar var fjärde år, alla vinner! Vore inte det idealiskt?
Det luktar diktatur – Det är dit många svenskar omedvetet vill ta oss.

Ska vi? Du får ta första steget, jag kommer motarbeta dig. För jag bryr mig ärligt talat inte om du röstade för eller emot SD. Jag bryr mig mer om att du är mot eller för en demokrati. Jag hoppas på det senare. Vill du vara min vän?

Jag tackar nef för intressant läsning och för att hon fick mina fingrar att röra sig.

3 kommentarer leave one →
  1. 26 september, 2010 18:34

    Bra inlägg, har själv tänkt i liknande banor. Att SD är ett rasistparti tycker inte jag är något att diskutera, det tycker jag är självklart – men frågan är vad de som röstar på SD då blir – blir de rasister? Jag tycker nog det.

  2. wolffy permalink
    26 september, 2010 18:49

    bra skrivet!

  3. 3 oktober, 2010 1:36

    Amen!

    Tragiskt att du måste ha ”Jag är inte rasist, men…” som titel, men jag förstår dig.

    Voltaire är inte ju inte högsta mode just nu… Alla är livrädda för att bli stämplade som rasister av talanglösa journalister som inte orkar göra sitt jobb. Så yttrandefrihet och principer får offras. Det har aldrig någon tvingats att avgå för, för det går inte in på aftonbladets löpsedel.

Kommentera

