Skip to content

dag 2

2 december, 2010

Det var sommar, höst vinter eller vår för länge, länge sen. I en stad nära eller långt ifrån där du är just nu. I staden finns en gata, det finns många gator men just denna specifika gata är en del av historien. För vid den här gatan fanns ett gult hus, en villa med två våningar.
Det var definitivt höst eller vinter.

Det var här er hjälte växte upp. Det var här han fick sitt första egna rum. Det var här han fick ta över sin fars/mors stereo då hans far köpt en ny (med CD-växlare). Det var garanterat höst eller vinter då fadern alltid köpte något speciellt (som han också hade nytta av) till moderns födelsedag… eller som julklapp.

Your first love
Det var riktigt länge sen jag fastnade för något som alltid hållt mig sällskap varthän jag än varit. Följt mig genom eld och vatten. Tröstat mig, värmt mig, gjort mig besviken och till och med gjort mig riktigt arg. Det må låta som en klycha, som att det kommer från en patetisk ensam själ som inte vet vad riktig kärlek är, vad älska är… Vad musik är.

Det var länge sen jag fick ta över den gamla luxor anläggningen med fyra viking högtalare. Det var länge sen jag satt i mitt rum och bläddrade bland alla vinylskivor och kassettband för att se vad det fanns för intressant. ABBA, Elvis, Katri Helena med mycket mera.
Jag tyckte tidigt att det var riktigt kul och intressant med musik, det var innan jag visste vilken stor del musiken skulle bli i mitt liv. Det var när jag som liten studsade runt i mitt rum och lekte att det var jag som sjöng, och antagligen var en stor plåga för mina systrar. Spelade ingen roll om jag var Paul Simon eller Millie Small, jag försökte sjunga med.

Den här tiden höll inte i sig så länge. Jag började istället lyssna mycket på radio, mest Mix Megapol eller MatchFM eller vad det nu hette på den tiden. Det var den enda kanalen som ”konstant” spelade musik. Jag brydde mig inte så mycket om vad jag lyssnade på för att vara ärlig, bara det var musik. Det vill säga, ända tills far lånade hem Bruce Springsteen.

Jag minns inte riktigt hur det var, men jag tror att det var en av hans arbetskamrater som hade köpt alla The Boss skivor på CD. Far kom hem en dag och bad mig bränna skivorna så att vi också hade ett par kopior. Sagt och gjort… Och jag lyssnade, och jag förstod inte vad jag hade hållt på tidigare. Jag började lyssna mer och mer på rock, eller rättare sagt, musik med riktiga instrument. Det var med The Boss jag började forma min musikaliska själ.
Jag började förstå det mörka budskapet i Born in the USA, jag kände plågan i The river, jag älskade passionen i Thunder Road och det vackra i det fula i My hometown. Jag visste att det fanns mer, mycket mer som jag inte hört.

Jag började intressera mig över vad för musik min klasskamtrater lyssnade på. Det var en vild blandning av Radiopop, Ebba Grön, The Cure, Broder Daniel, Nirvana, Marilyn Manson och Black Sabbath. Där det sistnämnda var något så otroligt spännande och bra så jag började leta efter musik på nätet. Det här var under Napster och 56kbpstiden. Som ni kanske kan gissa så var inte mina föräldrar så värst glada på mig. Jag gillade inte Napster så värst mycket, så jag lånade hellre CD-skivor och kopierade upp egna, om jag inte gjorde kassetter av skivorna. Jag är så mycket old school.

Efter det var det bara att springa framåt. Jag delade med mig av det jag tyckte var bra, tog del av andras musiksmak. Hittade nya intressanta band att lyssna på, lyssnade på sådant jag inte lyssnat på innan. Råkat ramla in på musik som jag aldrig trodde jag skulle lyssna på men som jag tycker är något så underbart vackert.

Där har ni det. Min första som alltid kommer finnas vid mig, i alla dess former.

I går: Introduce yourself
I morgon: Your parents

No comments yet

Kommentera

