Hoppa till innehåll

alfabetet F:

16 maj, 2008

Det finns inte så väldans mycket bra nordisk musik från band som börjar på F. Så denna vecka har det varit lite svårare, både av privata skäl och musikalisk trötthet. Om man räknar upp de band jag lyssnat på så blir det hela två stycken. Borträknat det tredje som jag vet jag har lyssnat på innan. Såklart finns det fler band jag hört som börjar på F, men det har, ärligt talat, varit skit. BlackMetal är inte riktigt min grej. För att komma till ämnet:

Denna vecka är vi i Finland och leker, detta är Nightwish-keyboardistens(Tuomas Holopainen) sidoprojekt. Ett rätt så stort hopp från det han gör med Nightwish, för nu ska vi vara ärliga. Toumas är bandet, punkt. Synd bara att Nightwish har sugit åsnepung de senaste åtta åren. Inte vart det bättre med den nya sångerskan heller. Nightwish borde ha lagt ner för ett bra tag sen så att Tuomas kunde jobbat upp detta band istället.

Nog med svammel! Här kommer bandet som börjar på F:

For my pain, här med låten ‘dancer in the dark

the only hope in this endless night
is to follow you to
to the shadows of the deepest blue, away from the light
I hear your voice, it’s calling me
”don’t be afraid” but there’s something deep inside of me
forcing me to turn away
turn away

take my hand, don’t turn away I need you to stay
I know a place where the light and the dark can become as one
this loneliness is killing me
is there a place we both can live?

/: you’re the dancer in the dark
you’re the child of the light
you’re the sinner of all time
you’re the saint with wings so white
you’re the distant shape in the night
all the innocence left alive
you’re like a tainted sun
you’re the star shining bright
:/

Jag ber om ursäkt, men de har inte gjort någon video. Så håll till godo med det som finns.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. Marie permalink
    16 maj, 2008 21:32

    Än en gång har du presenterat musik som är ny för mig och som jag gillar.

  2. 17 maj, 2008 7:15

    hm. jag vet inte. jag hittar inget som sticker ut här..

  3. 17 maj, 2008 10:29

    marie:
    var så go.

    dino:
    Det är det som är problemet, det är bra men hade Tuomas istället fått lägga ner lite energi på detta istället för Nightwish så hade det blivit bättre.

  4. 18 maj, 2008 11:58

    Jo… Dom hade kanske lite ”otur” med att döpa debutplattan till ”Fallen”… eftersom genre/titel ofelbart kom lite i skuggan av Evanescence´s ”Fallen som åxå kom 2003…

    Nightwish eller For My Pain tycker jag är lite mer åt For My Pain… men dom förlorar i produktionsrallyt… å andra sidan – Suburban Tribe krossar dom båda… men det är som jag tycker… :]

  5. 18 maj, 2008 12:16

    Är det bara jag…? Men jag ser ”problemet” hos grupper som ”For My Pain” vars musik jag tycker borde ha ett betydligt tyngre sound… [och större och fetare och etc… – dyrare helt enkelt…]

    Om man jämför med tex ”Paramore” – som i grund och botten är ett punk/indieband… [och där crushcrushcrush iofs är enda bra skrivna och producerade låten på hela albumet] så kvarstår faktumet att ”indiepopen” låter både fetare fräckare och tyngre än ”Dancer In The Dark”…

  6. 18 maj, 2008 12:32

    WB – Så långt har inte jag tänkt. Jag är en som aktivt håller mig borta från Evanescence. Men helt klart en teori. Men jag tror att det mest är på grund av att Tuomas inte riktigt vill sluta med Nightwish, som är det han får lön av.

    problemet du ser är helt rätt. Det ska vara tyngre och mörkare. Ungefär som Jyrki69 ihop med maryslim när de gör en cover på Sisters or mercy klassikern This Corrosion.

Lämna en kommentar