Hoppa till innehåll

sommar, sol och migräntider

11 maj, 2008

Det är en sån här söndag, tjugofem grader varmt och en sol som irriterat flyttar på sig lite väl fort över himlen, då jag tänker: ‘Då var det dags att damma av parasollet, solbrillorna, cowboyhatten och migräntabletterna. Det är så här sommaren ska vara!‘ Visst är det så. Den senaste veckan har varit snäll mot oss här i nordvästra Östergötland. Inte en droppe regn, inte en skymt av moln, inte ens minnet kommer ihåg ur kallt det var för mindre än en månad sen. Nu när Ra är lite trevlig och bestämt sig för att titta ner på oss i Motala så kan jag inte göra något annat än att undra: ‘Deja vú, det var såhär förra året. Kommer det upprepa sig?
Jo, förra året var det inte sommar länge, Ett par veckor över Maj hade vi väder som påminner om det som vi har haft nu i en vecka här i det stället Gud vände ryggen.

Jag sitter här under parasollet på min uteplats och ser hunden ligga där på gräsmattan njutandes av den sköna solen. Katten ligger på brunnslocket på parkeringen och gör så som katter gör, latar sig. Grannarna håller igång och sätter upp ”partytältet” framför trappan som leder ner till det femtongradiga vattnet. Granndottern står halvvägs ner på stegen, som så lägligt är fastsatt på bryggan, halvvägs nere i vattnet. Det var såhär förra sommaren också. En annan grannes man har dammat av sin MG-cab, och allas vår musikant har invigt bryggkvällarna vi har på sommaren med underbar dragspelsmusik. Det var såhär förra året också, ett par veckor i Maj.

Förra året, kommer det i år också? En sommar fylld av regn, kyla och förlorade bryggkvällar. Kommer det vara ett par veckor sommar nu och åtta månader höst? Vad vet jag, jag njuter i alla fall av värmen här under parasollet på min uteplats och tittar ut över vattnet. Jag ser att några ungdomar har tagit ut sin vattenskoter, män tar sina första båtturer och allt är stilla. Förrutom knappandet från mitt tangentbord då jag tar mig tid att skriva om det här.

Här säger jag adjö för denna gång, med en gnutta hopp om att min Deja vú känsla bara är en känsla, och inget som kommer att hända.

mata ne
/aku

No comments yet

Lämna en kommentar