Hoppa till innehåll

the yamazaki – hitta din inre balans

19 september, 2008

Jag har för första gången köpt en whisky som inte är från Skotland. Ända sedan jag började dricka whisky så har jag alltid velat prova en Japansk sort, så varför inte ta tjuren vid hornen och köpa det som anses vara det godaste från det heliga svärdets land. Japan, som är förknippat med samuraier, ninjor och manga, är inte på några sätt ett klassiskt whiskyland, men med min Japanmani blir det ett naturligt val att prova.
Innan jag gick till jobbet igår tog jag rundan förbi apoteket där min beställning väntade på mig. Och för endast en femhundring så låg den där i min väska. Där har den väntat på mig, ända tills nu.

Destilleriet är Japans största och ligger i en dalgång i utkanten av Kyoto och är designad enligt Skotska standarder. Kornet, som de fram till 1972 mältade själva, är importerat färdigmältat från Skotland. och året 2003 fick de guldmedalj i International Spirits Challenge och är idag finns Yamazaki i 10- 12- 18- och 25åriga varianter. Jag har den tolvåriga framför mig nu och ska precis hälla upp det första av det första.

Det första som slår mig: Det är skruvkork! Det är första gången jag köpt en single malt där jag blivit överraskad innan jag ens fått lukta på wirren. Men vad luktar det då? För färgen säger mig att det här kommer bli gott. Det doftar hur som helst ljuvligt, inte så intensivt, till skillnad från andra sorter så är det svårt att få fatt på whiskydoften. Där finns lite honung inblandat också. Doften säger något annat än färgen, jag får lite ångestkänslor. Jag vet inte om jag vill smaka, för det skulle betyda att jag förstör illusionen som jag har av det jag har framför mig. Men! Jag kan inte banga nu, när jag ändå har tagit steget ut på den internationella marknaden. Dags för smakprovet.

Vilken skillnad från allt annat det här var! Det var som en whisky med sherry, en whisky med sherry och halm för att vara ärig. Och smaken sitter i i en evighet. lantligt, det är precis det det smakar och om jag någonsin varit på en resa i Japans lantligare delar så kan jag garantera att det här hade tagit mig tillbaka dit. Det här var så mycket bättre än jag hade hoppats på. Jag skulle inte gå så långt och säga att det är det bästa jag smakat, men herre gud vilken otrolig smakupplevelse.
Den är len med tydliga inslag av rök, precis så en whisky ska vara för att den ska vara perfekt. Den är perfekt balanserad och jag förstår verkligen varför denna är hyllad av många. Det här är ett måste för alla som gillar whisky. Har ni chansen att prova, gör det för guds skull.

mata ne
/aku

No comments yet

Lämna en kommentar