Hoppa till innehåll

Lagavulin – ett sextonårigt bombnedslag

20 februari, 2008

Älskar man whiskey, så älskar man Lagavulin. Älskar man rökig whiskey, så älskar man definitivt Lagavulin. Denna klassiska single malt från Islay har vunnit flera omröstningar som det bästa från den regionen. Denna gudomliga dryck ingår i serien ‘six classic malts‘. Destilleriet heter samma som whiskeyn och ligger granne med både Laphroaig och Ardbeg, vilka jag kommer att skriva om någon annan gång.

Upplevelsen då? Ja, vad kan jag säga. När du har hällt upp lite whiskey i ett glas så ska du för det försa vara beredd på en svag doft av Jod som är inblandad i det där rökiga. Bara det får näshåren att rulla ihop sig mot näsväggarna för att du ska få en så bra njutning du bara kan. Det du ska göra sen är att tända en cigarr/cigarill med vaniljsmak, det må låta konstigt, men jag har då inte njutit mer av denna sextonåriga single malt än jag gjort de gånger jag haft en vaniljcigarr i andra näven. Har du ingen cigarr så kan jag säga att det är en nästan lika god njutning att dricka som den är, alternativt med ett par droppar vatten.

När du sen har tagit ett par bloss, och låtit whiskeyn vila lite efter den farliga resan från flaskhalsen till botten av glaset så är det dags att dricka. Hjärtfrekvensen höjs när glaset kommer närmre munnen och doften bara blir starkare för varje sekund, varje minut… (nja, kanske inte, men det känns som så ibland). Första slicket och du hamnar i extas! Ren svagt rökig whiskey är vad det smakar. Inga krussiduller här inte. Din tunga vet inte vart den ska ta ägen, dina näshår har antagligen svimmat av utmattning och du kommer inte vilja resa dig upp de närmsta minutrarna pga svaga knän.

När ska man dricka den då? När du vill, det är en utmärkt whiskey som fungerar till allt, dock så ska man nog helst se till att man inte dricker för mycket av denna på en fest, men som en första och andra whiskey så går även det utmärkt. Varför? Den är inte direkt billig, men den är heller inte så dyr, som vissa sorter kan vara. Så, har ni besök över helgen? Ta fram flaskan. Kommit hem från jobbet på en fredag? Ta fram flaskan. Bara är sugen på en wirre? Ta fram flaskan.
Jag lovar, den är värd varenda sur enkrona.

mata ne
/aku

6 kommentarer leave one →
  1. 22 februari, 2008 15:51

    Hell yeah!

    Den där Lagavulin är en standardinventarie i skafferiet… även om jag själv blivit mer en Hennessy-guy med åren…

    Glöm inte en liten fin espresso till! ≈]

  2. 22 februari, 2008 16:02

    Såklart man alltid ska ha en lagavulin i skafferiet.
    Ah… espresso till har jag inte provat, det ska provas idag.

  3. 22 februari, 2008 23:04

    Själv är jag inte så förtjust i rökiga whiskys. :/ Har förstås smakat Lagavulin men dessa mer rökiga livsvattendrycker låter jag enbart slinka ned för strupen om jag är ute och partajar på krogen. 🙂

  4. 22 februari, 2008 23:08

    Nja, är man ute på krogen och ska ha whiskey så kan man ju lika gärna dricka en billig blended. Famous Grousse funkar till det 😉 Fast det beror ju såklart på hur mycket man druckigt innan och i vilket sällskap man är i.

  5. 22 februari, 2008 23:19

    Jag dricker inte famous grouse ens under pistolhot. 😀

    Blended är helt utanför brädet om det inte råder antingen extrem pengabrist eller att krogen ifråga bara har blended (och om de bara har blended har jag antagligen hamnat där av misstag) 😉

  6. 23 februari, 2008 19:57

    Mmmm,en Lagavulin ner för strupen (på insidan!) är inte fel!

    Fast som ”bruks”-whisky så håller jag Laphroaig högt, även den… 🙂

Lämna en kommentar