Hoppa till innehåll

nyupptäckta gamla favoriter

20 mars, 2008

Det är fanimig knasigt det här. Hur i helvete kan man nyupptäcka band som man lyssnat på för jättelänge sen och tycka att dessa band är bättre än man kommer ihåg. Sitter här på jobbet och undrar hur i helvete man ska kunna skrapa ihop pengar till Peace & Love i sommar, samtidigt så sitter jag och lyssnar på några av banden som jag bara måste se.
Där finns ett band från Finland som min far har sett live, detta band måste jag se. Jag skriver om Hurriganes, det är otroligt roligt att Remu Aaltonen är tillbaka i bandet för övrigt, däremot inte lika roligt att Albert Järvinen, bandets helt klart bästa gitarrist, dog för länge sen… Var var (?) jag nu…

Jo, Hurriganes, ett av de få band som min far har sett live, det skulle vara riktigt kul att se dem köra sitt race och stå närmst scenen och kasta med håret så galet så att allt mjäll snöar på marken och lössen blir sjösjuka. Det skulle vara riktigt kul att få se Remu svinga sina trumpinnar och skrika i micken på sin engelska som han inte kan. Det skulle vara riktigt kul att se bandet köra sin tidiga version av rock’n roll-modell-heavy med den karisma som far-min berättar om. Det skulle allt vara riktigt kul, sen att få slänga ur sig kommentaren efter festivalen:
Jag: -”vet du vad jag har sett i veckan?”
Far: -”Nej.”
Jag: -”Hurriganes live.”
Far: -”<(0_O) (T-T) v-v-vvvv-vv-va!?!!”
(hela konversationen på finska såklart)

Åter till ämnet, den nyupptäckta gamla favoriten, rättare sagt den omupptäckta… Nämner någon knark nu för tiden så finns det ett par personligheter som jag kommer att tänka på. Det första är, en överraskning, Ozzy, av förklariga skäl. Den andra är Sid Vicious. Den tredje är Andy McCoy, Hanoi Rocks gitarristen. Det är ungefär dit jag vill komma. Jag lyssnade på detta bandet för länge sen, men nu när jag såg att de skulle komma till borlänge och spela sin glamrock, som så många kända band blivit inspirerade av (Mötley Crue, GnR, Poison…), så har jag lyssnat på dem lite på deras minplats och kommit fram till att de är mycket bättre än jag kommer ihåg. Fy fan vilket drag, fy fan vilken känsla, fy fan vad rent och fy fan va bra bandet är. Mer Hanoi åt folket, för såna här band är inte vanligt idag.
Jag citerar: ”Radio and MTV, you need people like me!”

mata ne
/aku

8 kommentarer leave one →
  1. 20 mars, 2008 10:18

    Shit! Vilken inspration detta gav upphov till!!!

    Michel Monroe!

  2. 20 mars, 2008 14:39

    Michael Monroe är bara prins, Andy McCoy är kung.

  3. 26 mars, 2008 12:51

    minplats?! Men vaffan!?

    Hurriganes!! Alltså – alldeles för lite uttalat officiellt i min smak, men finnarna har alltid varit oförskämt bra på rocknroll. Hurriganes hade redan på 70talet ett soundsom fick många svenska akter att framstå som blöjtrams och det gick inte att jämföra – snarare så tävlade dom [och vann] mot många jänkargrejjer…

    Hurriganes live är ett måste för den som vill ha koll på rocknroll. Har sett dom en gång bara, tror det var ca 79… men det finns i huvudet fortfarande.

    Ett av dom just nu bästa finska banden som jag lyssnar mycket på är Suburban Tribe. Vi är förresten kompisar på… deras plats… eller min… ehh…? Typ…

  4. 26 mars, 2008 12:56

    På tal om rock… så löd den dystra [?] rapporten från Hammersmith ”bästa någonsin”…

    Inte bara hade flyget varit skitbilligt – på plats såldes 2ahand biljetter till ”Niceprice”…

    *mähvaffan*?!

  5. 26 mars, 2008 13:03

    WB – minplats… my=min; space=plats, utrymme, rymd, rymden… du förstår.
    Jag håller med dig om Hurriganes, de är alldeles för bra för att vara så okända. Och visst gjorde finnarna bättre musik än svenskarna på den tiden. Fortfarande slår finnarna svenskarna i vissa genrer, speciellt i den rena rocken. Och speciell Suburban Tribe 😉
    VA? var inte Hammersmith fullbokat så de var tvugna att ta till såna fula knep. Nu vart jag lite dyster.

  6. 26 mars, 2008 17:00

    Slutsålt, men en stor del tydligen av dom som ”spekulerat”, och som då ibland händer – rea som faan sista minuten innan gig. Har själv lyckats få såna fyndbiljetter nån gång…

    Enda svenska bandet som jag kan tänka mig att jämföras värdigt med Suburban Tribe [produktionskvalitetsmässigt] är väl Therion… och dessvärre är väl Triben lika ”okända” bland gemene man som Hurriganes… Skandal!

    Tribens marknadsföring här hemma är åxå en skandal för övrigt… men det är ju inte deras fel… Skivbolag som anser genren är för smal… samma som händer med Therion… och att dom fyller arena efter arena i halva världen i övrigt tycks inte väcka tanken att ge dom en snutts reklam på tv innan bingolotto eller så…

  7. 26 mars, 2008 17:23

    Vilken jävla lyx för de som fick tag på de där biljetterna Iskallt isf att våga vänta så länge.

    Nja, Therion tycker jag inte kommer i närheten av ST musikaliskt, däremot så är det, som skrivet, svårt produktionsmässigt att utse en vinnare. Själv har man ju tur att man är finne så att man håller koll på musiken den sidan viken.

    Sen är det väl inte någon bra marknadsföring i något som heter tyngre än rock. Om man räknar bort (skit)Metallica och Maiden då.

Trackbacks

  1. Guitarhero

Lämna en kommentar